V novembri na spotrebiteľov číhajú 50-, 70- či 80-percentné zľavy. V posledných rokoch sa Black Friday udomácnil aj na Slovensku, ale zákazník by si pred nákupom mal skontrolovať, koľko v skutočnosti ušetrí.
V novembri na spotrebiteľov číhajú 50-, 70- či 80-percentné zľavy. Z každej strany nás obchodníci upozorňujú na „šialené“ výpredaje v rámci populárneho čierneho piatku, čiže Black Friday.
Nie všetky Black Friday zľavy sú na slovenskom trhu výhodné oproti Spojeným štátom, odkiaľ sviatok nákupu pochádza. Deň po Dni vďakyvzdania sa začínajú masívne predvianočné výpredaje. V posledných rokoch sa toto pomenovanie udomácnilo aj na Slovensku, ale zákazník by si pred nákupom mal skontrolovať, koľko v skutočnosti ušetrí.
Umelé navýšenie cien
Na fenomén lákavých zliav upozorňujú pravidelne viaceré weby, najmä spotrebiteľská organizácia dTest, informuje portál O peniazoch.
Problémom je, že aj keď legislatíva, ktorá má chrániť zákazníka, určuje obchodníkovi, aby uvádzal cenu tovaru za posledných 30 dní pred začiatkom zľavy, v zákone však nie je špecifikované, že zľavu musí vyrátať práve z tejto sumy.
Obchodníci síce uvádzajú najnižšiu cenu na základe zákona, ale výpočet zliav smerujú k iným sumám, a to prevažne k maloobchodnej odporúčanej cene.
Nové svetlo do „výhodných“ nákupov by mohlo vniesť rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie z októbra 2024. Podľa zmeny musí byť zľava, ktorú obchodník uvedie percentuálne alebo prostredníctvom reklamného oznamu, čím apeluje na výhodnosť ponuky, vyrátaná z najnižšej ceny, za ktorú obchodník v posledných 30 dňoch predával tovar.
„Predajcovia teda nesmú klamať spotrebiteľov napríklad tým, že uvádzajú nepravdivú výšku zľavy, ktorú vypočítali percentuálne z ceny, ktorú predtým umelo navýšili,“ upozorňuje dTest.
Vyvolanie pocitu neopakovateľnosti akcie
Aj v prípade zavedenia legislatívnej zmeny by mali byť spotrebitelia zvlášť obozretní pri zľavách slovenského Black Friday.
„Vhodným nástrojom môže byť porovnanie cien u konkurencie alebo využitie cenového porovnávača, ktorý umožňuje sledovať aj vývoj ceny v čase. Vďaka tomu si môžu sami spotrebitelia vytvoriť reálny obraz o tom, či sa im ponuka skutočne oplatí,“ ozrejmila riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)