Poľský diskontný reťazec Biedronka koncom roka otvorí svoje prvé predajne aj na Slovensku. Pri jeho marketingových kampaniach však treba byť na pozore. Poľský úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa uložil majiteľovi spoločnosti miliónové pokuty.
Biedronka svoju marketingovú kampaň postavila na porovnávaní cien so svojou konkurenciou, píše portál Pravda. Na pokladničných bločkoch, billboardoch a televíznych reklamách opakovane tvrdí, že je lacnejšia od roku 2002. Na základe podnetu spotrebiteľa toto tvrdenie riešila nedávno aj Etická komisia pre reklamu. Sťažovateľ tvrdil, že takéto tvrdenie by mohlo byť zavádzajúce a uviedol, že ceny v predajniach Biedronka sa menia a nie sú vždy najnižšie.
Etická komisia pre reklamu podnet prešetrila a zistila, že reklamné posolstvo na účtenkách obchodu s lienkou v logu môže spotrebiteľov zavádzať. Arbitrážny tribunál zistil, že neexistujú žiadne vhodné vysvetlenia ani odkazy na zdroje, ktoré by potvrdili tvrdenia obsiahnuté v inzeráte.
Arbitrážny súd rozhodol čiastočne vyhovieť sťažnosti, keď zistil, že reklama Biedronky porušuje zásady reklamnej etiky. Zároveň pre nedostatok priamych dôkazov potvrdzujúcich, že Biedronka v skutočnosti nie je najlacnejšia ani lacnejšia ako konkurencia, bola zamietnutá sťažnosť týkajúca sa tvrdenia o zavádzaní spotrebiteľov použitím nepravdivej správy.
Okrem reklamných kampaní využíva Biedronka aj priamu SMS komunikáciu, kde takisto uvádza konkrétne porovnávanie cien s konkurenciou. Veľa Slovákov ostalo prekvapených aj na sviatok svätého Cyrila a Metoda, keď boli naše obchody zatvorené. Poľský diskont ich formou SMS správ lákal na nákupy do Poľska. Zaujímavé je, že správy chodia v slovenčine. Mnohí sa pýtali odkiaľ má Biedronka na nich kontakt.
Koncom roku 2020 Úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa uložil majiteľovi siete predajní Biedronka pokutu vyše 723 miliónov PLN (zhruba 170 mil eur). Reťazec nespravodlivo zarábal na úkor dodávateľov potravín. Išlo o dovtedy najväčšiu sankciu za zneužitie zmluvnej výhody. Z informácií, ktoré úrad zozbieral, vyplýva, že firma svojvoľne uplatňovala niektoré zľavy najmä dodávateľom ovocia a zeleniny.
Pred rokom súd Bierdronke uložil ďalšiu sankciu vo výške viac ako 160 miliónov PLN (takmer 40 mil. eur). Spoločnosť tentoraz zavádzala spotrebiteľov o podmienkach kampane „Protiinflačný štít Biedronka“. Zákazníkom sľubovala vrátenie cenového rozdielu, ak nájdu lacnejší produkt u konkurencie.
Ako dodal úrad, spotrebitelia „mali na nákup v predajniach reťazca dostať e-kód platný len 7 dní v hodnote rozdielu (t. j. niekoľko desiatok centov).“ Biedronka vo svojom stanovisku uviedla, že sú odhodlaní brániť svoj prípad pred nezávislým súdom.