Pri nakupovaní v online svete sú recenzie produktov a služieb esenciálne. Či už vo forme hviezdičiek alebo percent, písomných komentárov či odporúčaní rôznych osobností, práve prostredníctvom nich sa orientujeme pri výbere danej značky. Akému podielu online hodnotení sa však veriť nedá a ako to zistiť?
Čierny trh s recenziami
Falošné recenzie môžu mať za následok vážne finančné škody, taktiež až 2-krát viac motivujú ku kúpe menej kvalitných výrobkov, informuje slovenská spotrebiteľská platforma Spoločnosť ochrany spotrebiteľov: S.O.S.
A kde sa vlastne berú? Podobne ako „nakúpení followeri“ celebrít, aj klamliví hodnotitelia sa objednávajú v balíčkoch na čiernom internetovom trhu, či už ide o botov (naprogramované služby) alebo reálnych ľudí, ktorý ich zadávajú množstvá denne.
Agentúry takéto služby sprostredkúvajú „na kľúč“ priamo výrobcom, ktorí si falošné pozitívne hodnotenia svojich tovarov a služieb žiadajú.
Aj veľkí hráči
Nemecká spotrebiteľská organizácia Verbraucherzentrale Bundesverband v roku 2023 zistila, že 27 z 30 platforiem vrátane hlavných hráčov, ako sú Amazon a App Store spoločnosti Apple, dostatočne nedodržiava predpisy.
Systém je, skrátka, deravý. Weby, ktoré tvrdia, že overujú recenzie (teda mali by ich mať možnosť písať len reálni kupcovia výrobku) dostatočne nevysvetľujú ako a tak nie sú dôveryhodné.
Britská spotrebiteľská organizácia Which? odhalila, že 25 % najlepších aplikácií v službe Google Play a 17 % v obchode Apple App Store obsahuje falošné recenzie.
Hodnotenia na Google Mapách
Cestovatelia a turisti sa zase nechávajú nachytať na hodnoteniach hotelov, reštaurácií, rôznych podnikov a služieb v cudzích mestách, ktoré navštevujú.
Mnohé si prevádzky píšu samy alebo k tomu tlačia svojich zamestnancov (napríklad čašníčky a čašníkov). Niektoré dokonca uplácajú hostí, aby ich v hodnoteniach vychválili, zistili českí občianski aktivisti publikujúci pod menom Kluci z Prahy.
Ako si recenzie overiť?
Všetky asi neodhalíte, ale niektoré sa „prekuknúť“ dajú:
(Článok pokračuje na ďalšej strane)