„V prípade osobného vozidla, autobusu alebo nákladného vozidla sa do prevádzkovej hmotnosti započítava aj vodič vozidla, keďže takéto vozidlo v prevádzkovom stave je len s vodičom. V prípade dvojkolesových motorových vozidiel, napríklad pri motocykloch, sa pri schválení vozidla na prevádzku v cestnej premávke do prevádzkovej hmotnosti nezapočítava vodič vozidla. Vyplýva to z predpisov o schvaľovaní vozidla na prevádzku v cestnej premávke,“ vysvetľuje hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Okrem hmotnosti je nutné pri elektrokolobežkách rozlišovať aj rýchlosť. Zákon hovorí o konštrukčnej rýchlosti. Ide o takú, ktorú výrobca uvedie ako najvyššiu možnú. Zároveň ide o rýchlosť, pri ktorej sa elektrický motor automaticky vypne a nedokáže ju prekročiť. To znamená, že PZP nemusí mať elektrická kolobežka či iné elektrické vozidlo, ktoré nevie prekročiť rýchlosť 25 kilometrov za hodinu, alebo 14 kilometrov za hodinu pri hmotnosti nad 25 kilogramov.
Musí tiež ísť o malé elektrické vozidlo, ktoré má vlastný mechanický pohon. Povinnosť sa tak netýka napríklad elektrobicyklov, keďže elektrický pohon je pri nich doplnkovou súčasťou a pomáha iba pri šliapaní.
Nie všetky typy musia mať PZP
Nová povinnosť vyplýva z európskej smernice, ktorá sa mala pretaviť do zákonov jednotlivých krajín. Podmienka rýchlosti a váhy môže nariadiť povinnosť uzatvoriť PZP na rôzne typy malých elektrických vozidiel.
Môže ísť napríklad o elektrokolobežky, elektrické trojkolky, švorkolky či golfové vozíky. Výnimka sa bude vzťahovať len na invalidné vozíky, ktoré používajú osoby s telesným postihnutím. Keďže nejde o motorové vozidlá, povinnosť uzatvárať PZP či poistenie zodpovednosti sa na ne nevzťahuje.
Uvedené typy vozidiel nie je nutné mať zaregistrované centrálne. Časom by sa tak mohol navýšiť počet majiteľov, ktorí si povinné poistenie jednoducho odmietnu platiť. Už pri registrovaných motorových vozidlách nemá povinné poistenie približne deväť percent z nich.
Nie všetky sú totiž v prevádzke na cestných komunikáciách. Časť týchto vozidiel je dlhodobo odstavená a nepojazdná alebo už neexistujú. V prípade, že jazdíte bez povinného poistenia a odhalia vás policajti, od augusta vám môžu uložiť pokutu vo výške od 50 eur do 5 000 eur.
Prechod cez hranice
Problém môžu mať aj majitelia elektrovozidiel, ktorí s nimi budú prechádzať cez hraničné priechody. Aj keď európska smernica udáva jednotné pravidlá pre PZP na elektrokolobežku, jednotlivé krajiny EÚ môžu mať nastavené odlišné pravidlá, vrátane dodatočných podmienok.
Pri ceste s elektrickou kolobežkou do zahraničia si preto radšej vždy overte požiadavky krajín na ich prevádzku a tiež aj prípadnú potrebu poistenia zodpovednosti.