fbpx

Následky konfliktu v Červenom mori: Čaká nás ďalšia vlna inflácie alebo sa situácia stabilizuje?

Ilustračné foto. Zdroj: Pixabay.com

S pokračujúcimi útokmi militantov v oblasti Červeného mora sa čoraz častejšie objavujú obavy z ďalšej vlny inflácie. Niektorí odborníci varujú pred vážnymi ekonomickými dopadmi, zatiaľ čo iní tvrdia, že akákoľvek kríza sa už mala prejaviť, informuje Forbes.

 

Podľa magazínu Forbes, ktorý prvýkrát informoval o problémoch na námornej doprave v decembri 2023, prestali viacerí prepravcovia používať Suezský prieplav. Konflikt v oblasti neustále eskaluje, čo spôsobuje rast cien aj časov prepravy. „Už koncom mája sme zaznamenali rýchlejší rast ceny lodného kontajnera než na vrchole covidovej krízy, pričom ceny sa do augusta ešte zdvojnásobili,“ informovala TASR na základe správy Bloomberg.

Dôvodom vyšších nákladov je vyhýbanie sa Suezskému prieplavu a využívanie dlhšej trasy okolo Južnej Afriky. Táto dlhšia trasa zvyšuje náklady na pohonné hmoty, poistné na lodiach a mzdy pre posádku. „Vysoké sadzby sa postupne začnú premietať do predajných cien tovarov a čím dlhšie táto situácia pretrvá, tým viac sa naruší dodávateľský reťazec,“ varuje portfólio manažér spoločnosti J&T Ján Hladký.

 

Hladký vidí dva hlavné dôvody pre tento čierny inflačný scenár: pokračujúce útoky jemenských húsíov a silnejúci dopyt po tovare z Európy a Spojených štátov. Podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) by sa globálna inflácia mohla vyšplhať na päť percent, ak sa konflikt bude ťahať až do konca roka.

Napriek tomu, niektorí odborníci tvrdia, že výrazný nárast cien ešte nenastal. „Predstavte si 12-metrový lodný kontajner na trase Šanghaj – Rotterdam, ktorého cena sa od začiatku roka zvýšila o 121 percent. Preprava automobilov by znamenala nárast nákladov na jedno auto o približne tisíc dolárov, čo zvyšuje náklady o 2,5 percenta,“ približuje analytik finančných trhov spoločnosti XTB Marek Nemky.

 

Ak sa pozrieme na štruktúru importov z Číny na Slovensko, väčšina produktov sú malé elektrické súčiastky. Nárast nákladov na dopravu predstavuje iba pár centov na finálnu cenu,“ dodáva Nemky.

S ohľadom na to, že kríza trvá už osem mesiacov a ceny dopravy tvoria len časť celkových nákladov, firmy sa už prispôsobili zvýšeným poplatkom a premietli ich do cien konečných produktov. „Nemyslím si, že uvidíme výrazné zvýšenie cien. Ak by mal byť dopad krízy výrazný, už by bol viditeľný,“ upokojuje Nemky.

Podľa jeho názoru, neexistujú významné problémy v dodávateľských reťazcoch, ktoré by mohli spôsobiť dramatické navýšenia cien alebo ohroziť výrobu. Slovenskí výrobcovia tiež nehlásia žiadne problémy s produkciou, čo naznačuje, že sú pripravení na pokračovanie situácie.

 

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie