Coca-Cola uvádza na trh v USA a Kanade novú limonádu s príchuťou malín a korenia. Chce znovu prilákať zákazníkov, ktorých jej konkurenti odlákali netradičnou ponukou.
Tri roky, teda neobvykle dlhú dobu, zákazníci v USA a Kanade čakali na novú príchuť populárnej Coca-Coly. Teraz sa dočkali, firma im predstavila variant Spiced kombinujúci typickú chuť s malinami a korením, ktorá bude k dispozícii aj vo variante bez cukru.
„Príchuť Spiced bola vybraná preto, že sa snažíme držať krok s trendmi v danej kategórii a reagovať na preferencie našich spotrebiteľov, ktorí chcú nové a výrazné príchute,“ uviedla pre CNN Sue Lynne Chaová, ktorá je viceprezidentka marketingu spoločnosti Coca-Cola pre Severnú Ameriku.
Spojenie „držať krok“ však z úst viceprezidentky nie je úplne v súlade so skutočnosťou. Tri roky sú totiž na vysoko konkurenčnom americkom trhu dlhé obdobie, počas ktorého nápojovému gigantovi vyrástla nemilá konkurencia napríklad v podobe značiek Olipop a Poppi, ktoré na netradičných chuťových pôžitkoch postavili svoj marketing.
Nealkoholický nápoj od spoločnosti Olipop vlani v tržbách zacielil na métu 200 miliónov dolárov (vyše 185 miliónov eur), profiluje sa ako zdravý nápoj s oveľa menším obsahom cukru. Kde tradičné značky hlásia 25 až 30 gramov cukru v plechovke, Olipop podľa svojej reklamy dáva päť gramov. A repertoár príchutí zahŕňa napríklad klasickú kolu, ale aj zázvorový citrón, melón, banán alebo aj tropický punč.
Rovnaké zákaznícke ťaháky používa aj spoločnosť Poppi, ktorá presviedča, že ľudia majú nárok na plnú chuť malinovky a tiež zdôrazňuje nízky obsah cukru ku ktorému dáva aj lyžicu jablčného octu do každej plechovky.
Že Coca-Cole uteká vlak podľa serveru CNN, dobre zobrazujú aj dáta. V roku 2022 sa predaj Coca-Coly v Severnej Amerike zvýšil iba o jedno percento, čo bolo dvakrát menej, než o koľko rástol celý trh s perlivou vodou a džúsmi. Okrem Spojených štátov si konvenčné kolesá a jej trh viedli podľa CNN horšie ako voda, čaj, športové nápoje a káva.
Coca-Cola si síce v USA v predajoch nápojov udržala pozíciu jednotky pred tradičným rivalom PepsiCo, ale pri pohľade do finančných výkazov to tak vyzerať nemusí. „Modrý tím“ Pepsi, do ktorého patria aj značky Mountain Dew, Lay’s, Sodastream a ďalšie, je z hľadiska čistých príjmov najväčšou potravinárskou a nápojovou spoločnosťou v Severnej Amerike.
A rozdiel sa ešte zvýrazní, keď sa zohľadnia celosvetové výsledky. V tržbách PepsiCo v roku 2022 hlásila 86,39 miliardy dolárov (vyše 80 miliárd eur), zatiaľ čo Coca-Cola v tom istom roku utŕžila „len“ 43 miliárd dolárov (takmer 40 miliárd eur), čo predstavuje 11,25% nárast oproti predchádzajúcemu roku.