Bežná stratégia politikov
Rozdeliť a potom spájať spoločnosť je podľa odborníka na reklamu a komunikáciu bežná stratégia politikov. Využívajú pri tom rôzne nástroje, aby vyburcovali emócie a prinútili voliča rozhodnúť sa.
„Zo strany víťazného kandidáta sme zažili šírenie strachu. Táto emócia vyvolať konflikty medzi dvoma tábormi vyburcovala voličov a nakoniec aj spoločnosť k situácii, v akej sa nachádzame teraz, a teraz víťazný kandidát žne to, čo zasial,“ skonštatoval odborník na reklamu a komunikáciu Róbert Slovák.
„Mne to veľmi pripomína situáciu v Prahe po voľbách Zeman-Schwarzenberg, kedy ste vlastne do Prahy nemohol vojsť s nálepkou Zeman, pretože ste boli exkomunikovaný zo spoločnosti. Miloš Zeman dokázal s nimi nejakým spôsobom veľmi otvorene rozprávať a po istej chvíli sa to upokojilo,“ pripomenul odborník na politický marketing Michal Ruttkay.
Či budú výzvy politikov k upokojeniu spoločnosti naozaj efektívne, záleží podľa sociologičky aj od spôsobu akým verejnosť vyzývate.
„Ak manifestačne tvrdím, že upokojte sa, buďte kľudní, pokojní, slušní voči sebe a naďalej zdieľam alebo novogenerujem videá a odkazy, ktoré sú znepokojujúce, vulgárne a doslova agresívne, musím očakávať aj to, že verejnosť a ľudia na sociálnych sieťach zrkadlia tento názor a budú ho opakovať,“ dodala Porubänová.
Sociologička dodáva, že ľudia nemôžu byť celkom pokojní, keď im vzhľadom na medzinárodnú situáciu nevie nikto garantovať, čo nás v budúcnosti čaká.