fbpx

Vďaka Barbie, Svetlonoci aj Eternals si filmový svet omotali okolo prsta. O týchto režisérkach ešte budeme počuť

Zdroj: freepik/rawpixel

Aj keď sú režisérky v porovnaní s mužmi v početnej nevýhode, ich vplyv na svetovej filmovej scéne je nepopierateľný a zreteľne sa vyníma. Niektoré ženské mená vo svojich filmoch zaťali do živého, iné stavili na klasiku v modernom podaní a niekoľkým z nich sa dostalo aj takej pocty, akou je soška Oscara.

Greta Gerwig (*1983)

Ide azda o najviac skloňované režisérske meno v tomto roku v spojení s prelomovou a dlho očakávanou novinkou Barbie, ktorá v kinách rozpútala hotové šialenstvo, čo sa odzrkadlilo aj na doterajšom miliardovom zisku.

Rodená Kalifornčanka sa presadila najskôr ako talentovaná herečka a scenáristka. Režírovala filmy Nights and Weekends (2008) či Lady Bird (2017). V roku 2020 bol jej film Malé ženy (2019) nominovaný na Oscara vo všetkých možných kategóriách, napokon film ocenili „len“ za najlepšie kostýmy.

Greta Gerwig žala svojimi filmami jeden úspech za druhým, avšak ošiaľ, ktorý spôsobil film Barbie, nečakali ani samotní tvorcovia. Ocenenia za tento kinový trhák sa pravdepodobne začnú hrnúť už v najbližších mesiacoch.

Zuzana Piussi (*1971)

Pochádza z Bratislavy, je absolventkou VŠMU a na svojom konte má viac ako 20 filmov. Začínala ako herečka v divadle Stoka, neskôr sa spojila s ďalšími silnými menami a spoločne založili divadlo Skrat.

Prvý medzinárodný úspech dosiahla v roku 2003 so študentským filmom Výmet, s ktorým získala hlavnú cenu na filmovom festivale v Bejrúte. Zlom v jej napredujúcej kariére nastal po tom, ako sa do éteru dostal film Nemoc tretej moci (2011), ktorý jej spôsobil potýčky so súdom. Okrem herectva a réžie sa Piussi prezentuje aj ako dokumentaristka, čo jasne dokazuje aj tento film, v ktorom si (pre niekoho) až príliš všetečne posvietila na stav slovenskej justície. Výsledkom sprístupnenia filmu verejnosti bola hrozba pokuty a 2-ročného pobytu za mrežami, z čoho však vzišlo, keďže do radu podporovateľov režisérky sa postavil aj vtedajší český minister zahraničných vecí Karel Schwarzenberg spolu s mnohými filmovými kolegami a verejnosťou.

Tém, o ktorých sa na Slovensku nehovorí, ale malo by sa, sa nevzdala ani vo svojich ďalších filmoch ako Od Fica do Fica (2012) a Krehká identita (2012). V jej najnovšom filme Zošalieť (2022) opäť nechýba prirodzenosť, prostorekosť a úprimnosť, s čím sa však nestotožňuje svet okolo hlavnej hrdinky.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Centro Ceco Roma (@centrocecoroma)

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie