Minister dopravy Jozef Ráž oznámil v júli tohto roka prvú sériu strategických investícií, medzi ktorými sa ocitla aj modernizácia železničnej trate pri Liptovskom Mikuláši. Tento projekt, ktorý predošlá vláda vnímala ako záložnú možnosť, bol teraz povýšený na prioritu. Informuje startitup.sk.
S plánovanými nákladmi 650 miliónov eur sa táto investícia môže stať najdrahšou železničnou modernizáciou v histórii Slovenska. Ambiciózny plán zahŕňa presun trate a stanice bližšie k diaľnici, čo umožní zvýšiť maximálnu rýchlosť vlakov na 160 km/h, s potenciálom ďalšieho zvýšenia na 200 km/h.
Financovanie a začiatok výstavby
Ministerstvo dopravy verí, že výstavba môže začať už budúci rok, avšak otázka financovania zostáva otvorená. Realizácia takto rozsiahleho projektu bude vyžadovať značné finančné prostriedky a technické zdroje.
Ďalšie projekty
Medzi schválenými investíciami sú aj nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré boli navrhnuté Národnou diaľničnou spoločnosťou. Tieto projekty sú súčasťou nedávno prijatého zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a výstavbu transeurópskej dopravnej siete.
Prezident Peter Pellegrini podpísal tento zákon 26. júna po opätovnom schválení v parlamente, keďže ho pôvodne vetovala bývalá prezidentka Zuzana Čaputová. Medzi významné projekty patrí výstavba nových úsekov diaľnice D3 v oblasti Žiliny a Kysúc, ako aj prvá etapa diaľničného privádzača Lietavská Lúčka a nový úsek diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou.
Rýchlostné cesty
Schválené boli aj viaceré úseky rýchlostných ciest R2, vrátane Šaca – Košické Oľšany, Zvolen Západ – Zvolen Východ, Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa. Medzi strategické investície patrí aj úsek R4 medzi Lipníkmi a Kapušanmi.
Minister Ráž zdôraznil, že tieto projekty sú kľúčové pre splnenie záväzku rozostavanosti krajiny a umožnia ŽSR a NDS výrazne urýchliť prípravu a realizáciu týchto projektov.