Nemecká organizácia ADAC spolu s TÜV publikovali aktuálnu správu o spoľahlivosti a poruchovosti áut rôznych vekových kategórií. Analýza zahŕňa údaje z približne 10,2 milióna technických kontrol, ktoré sa uskutočnili medzi júlom 2023 a júnom 2024. Do hodnotenia sa zaradilo celkovo 228 modelov automobilov, pričom správa ponúka prehľad o najspoľahlivejších, ale aj najproblematickejších vozidlách.
Výsledky ukázali, že na technickej kontrole neuspeje zhruba každé piate auto v Nemecku. Podiel vozidiel so závažnými alebo nebezpečnými závadami dosiahol 20,6 %, čo znamená mierny nárast o 0,1 percentuálneho bodu oproti predchádzajúcemu obdobiu. Pri menej závažných chybách stúpol podiel z 11,2 % na 11,5 %. Píše o tom aj autobild.pluska.sk.
Ako si vedú elektromobily?
Rastúci trh s elektromobilmi priniesol nové údaje, ktoré ukazujú, že aj tieto vozidlá čelia špecifickým problémom. Najnižšiu mieru poruchovosti v kategórii 2- až 3-ročných elektromobilov zaznamenal Volkswagen e-Golf s iba 3,4 % problémov. Naopak, najslabšie výsledky dosiahla Tesla Model 3, kde poruchovosť dosiahla až 14,2 %. Časté problémy zahŕňali brzdy, nápravy a osvetlenie.
Poruchy bŕzd sú u elektromobilov bežnejšie v dôsledku ich menšieho využívania, keďže tieto vozidlá väčšinou spomaľujú pomocou rekuperácie. Táto technológia síce šetrí brzdové komponenty, no zároveň vedie k ich korózii. Navyše, vyššia hmotnosť elektromobilov spôsobuje rýchlejšie opotrebovanie zavesenia náprav.
Tabuľka poruchovosti 2- až 3-ročných elektromobilov podľa TÜV 2025
Model elektromobilu | Miera poruchovosti (%) |
---|---|
Volkswagen e-Golf | 3,4 % |
Hyundai Kona Elektro | 4,0 % |
Mini Cooper SE | 4,4 % |
Volkswagen ID.3 | 5,0 % |
Volkswagen ID.4/ID.5 | 5,9 % |
Peugeot e208 | 6,4 % |
Volkswagen eUp | 7,5 % |
Opel eCorsa | 8,3 % |
Renault Zoe | 8,9 % |
Tesla Model 3 | 14,2 % |
Staršie vozidlá majú viac problémov
S pribúdajúcimi rokmi narastá aj počet závad. U áut vo veku 12 až 13 rokov neprešlo technickou kontrolou až 28,1 % vozidiel, čo je najvyšší podiel zo všetkých vekových skupín. Napríklad v kategórii 2- až 3-ročných áut bola poruchovosť na úrovni 6,4 %. Podobné čísla boli zaznamenané aj v minulom roku, čo naznačuje, že poruchovosť zostáva relatívne stabilná.
Najlepšie autá v hodnotení
Veková kategória | Modely |
---|---|
2-3 roky | Honda Jazz (2,4%) VW Golf Sportsvan (2,5%) Audi Q2 (2,6%) |
4-5 rokov | Porsche 911 Carrera (3,1%) VW Golf Sportsvan (3,6%) VW T-Roc (4,0%) |
6-7 rokov | Porsche 911 Carrera (3,1%) VW T-Roc (6,0%) Mazda CX-3 (6,6%) |
8-9 rokov | Porsche 911 Carrera (4,0%) VW Golf Sportsvan (10,0%) Mazda2 (10,6%) |
10-11 rokov | Porsche 911 Carrera (5,6%) Mercedes triedy A (14,7%) Mercedes triedy B (14,8%) |
12-13 rokov | Porsche 911 Carrera (7,9%) Mitsubishi ASX (19,6%) VW Golf Plus (20,6%) |
Najhoršie autá v hodnotení
Veková kategória | Modely |
---|---|
2-3 roky | Tesla Model 3 (14,2%) Ford Mondeo (13,2%) Škoda Scala (11,8%) |
4-5 rokov | Tesla Model 3 (19,7%) VW Sharan (17,7%) BMW radu 5/6 (17,7%) |
6-7 rokov | Dacia Dokker (26,5%) Dacia Duster (24,3%) BMW radu 5/6 (23,6%) |
8-9 rokov | Dacia Dokker (30,9%) Dacia Duster (29,7%) Dacia Sandero (28,6%) |
10-11 rokov | Dacia Logan (39,6%) Dacia Duster (34,1%) Renault Twingo (33,0%) |
12-13 rokov | Renault Twingo (41,5%) Dacia Logan (41,0%) Renault Clio (39,8%) |
Budúcnosť technických kontrol
Organizácia TÜV upozorňuje na potrebu modernizácie technických kontrol, najmä pre elektromobily. Experti vyzývajú, aby sa nezávislé testovanie pohonných batérií stalo štandardom. Súčasné kontroly by mali byť rozšírené o nové testovacie body pre vysokonapäťové batérie, aby sa lepšie zhodnotil ich stav a bezpečnosť.