V prípade zavedenia takejto dane sa dá očakávať výrazné zvýšenie cien nápojov, čo podporuje pokračovanie cenovej inflácie potravín. Vzhľadom na priemerné ceny nealkoholických nápojov v SR, ktoré sú nad priemerom v okolitých krajinách, sa dá očakávať výrazný nárast cezhraničných nákupov, čo spôsobí aj pokles odbytu iných potravín a pokles príjmov potravinárov aj lokálnych predajcov v daných oblastiach.
Poznamenala, že MF SR v predbežnej informácii k návrhu zákona deklaruje, že zavedenie dane na sladené nápoje bude motivovať spotrebiteľov k zdravšiemu životu, čo údajne potvrdzuje prax v zahraničí. PKS však upozorňuje na skúsenosti zo zahraničia, kde sa zavedenie takejto dane ukázalo ako neefektívne pri boji s obezitou a navyše ohrozilo ekonomiku cezhraničnými nákupmi.
„V Mexiku, kde bola táto daň s cieľom znížiť mieru obezity zavedená, podľa údajov OECD miera obezity dokonca stúpla. Nórsko daň zo sladených nápojov v roku 2021 zrušilo z dôvodu neefektívnosti a rozšírenia cezhraničného nakupovania vo Švédsku, obdobne ako Dánsko. Izrael začiatkom roka 2023 zrušil daň zo sladených nápojov, pretože predstavovala politicky motivovanú ekonomickú záťaž, ktorá mala negatívny vplyv najmä na znevýhodnené a nízkopríjmové skupiny spoločnosti,“ uzatvorila Venhartová.
PKS apeluje na zavádzanie skutočne systémových opatrení. Jedine relevantné informácie o vývoji obezity, spotrebe potravín a nápojov, spotrebe cukru na Slovensku a ich vzájomnej súvislosti by mali byť kľúčovým zdrojom a podkladom na spoločnú diskusiu vlády a priemyslu ohľadom prípadného zavedenia dodatočných daní.