Zástupcov BYD sa v Bratislave redakcia Denníku N pýtala, ako firma s týmito dátami narába a či ich ukladá v Číne. Odkázali ich na svoje PR oddelenie, ktoré do uzávierky neodpovedalo.
Kto je BYD a ako sa stal globálnym lídrom
Automobilka BYD vznikla v roku 1995 ako výrobca batérií do mobilov. Postupne sa prepracovala k výrobe elektromobilov, pričom prvé vozidlo s elektrickým pohonom uviedla v roku 2008. Do firmy medzičasom investoval aj známy investor Warren Buffett.
Vďaka silnému domácemu zázemiu, štátnym dotáciám a vertikálnej integrácii výroby (BYD si vyrába batérie, sedadlá aj polovodiče) sa značka vypracovala na svetovú špičku. V roku 2023 predala 4,3 milióna áut, čím predstihla aj americkú Teslu.
Trh s elektromobilmi sa prebúdza
BYD vstupuje na Slovensko v čase, keď sa predaj elektromobilov v EÚ opäť rozbieha. Za prvé dva mesiace roka 2025 narástli registrácie batériových vozidiel o 28 % a ich podiel stúpol na 15,4 %. Naopak, predaj benzínových a naftových áut výrazne klesá.
Na Slovensku však elektromobily zatiaľ držia len 3,7-percentný podiel na trhu. Najväčší záujem je stále o benzínové vozidlá (41,5 %), nasledované hybridmi (33 %).
Ultra-rýchle nabíjanie ako konkurenčná výhoda
BYD navyše pracuje na vlastnej nabíjacej infraštruktúre. Jeho nová „Super e-Platforma“ sľubuje nabitie batérie na 600 km dojazdu za päť minút. Nabíjací výkon až 1 000 kW by mohol spôsobiť revolúciu v rýchlosti nabíjania a prekonať aj najnovšie 500 kW stanice Tesly.
Záver: Silný hráč s otázkami
BYD vstupuje na slovenský trh ako technologicky vyspelá, no cenovo ambiciózna značka. Svojím príchodom môže výrazne ovplyvniť trh s elektromobilmi, no zároveň otvára dôležitú diskusiu o bezpečnosti dát a geopolitických rizikách. Či dokáže zaujať slovenského zákazníka, ukážu najbližšie mesiace.