Vzhľadom na dramatické hospodárske problémy Volkswagen koncernu by sa mohlo zdať, že hľadá neobvyklé riešenia. Po strate ruského trhu a poklese predaja v Číne sa automobilka dostala do ťažkej situácie. Elektromobily, ktoré mali byť jeho budúcnosťou, stále nenapĺňajú očakávania a problémy s nákladmi na prácu a energie sťažujú konkurencieschopnosť. Na tomto pozadí sa ozývajú zaujímavé návrhy, ktoré by mohli automobilke pomôcť.
Čo keby sa Volkswagen zapojil do výroby vojenských vozidiel? Tento nápad, ktorý ešte donedávna znel ako sci-fi, sa stáva reálnym, keďže šéf koncernu Oliver Blume nevylúčil možnosť využiť voľné výrobné kapacity práve na vojenské účely. Informuje o tom denník Pravda.
Možnosti pre Volkswagen: Nová geopolitická realita
Nie je to prvýkrát, čo by automobilka mohla byť zapojená do výroby pre armádu. Historicky totiž Volkswagen v určitých obdobiach spolupracoval s vojenskými výrobcami, aj keď v odlišných časoch a kontextoch. Dnešná geopolitická situácia je však iná. Po nástupe Donalda Trumpa ako prezidenta USA sa vzťahy medzi Európou a Amerikou stali napätejšími, čo vedie k čoraz silnejšiemu tlaku na európske krajiny, aby investovali do obrany. Európska komisia reaguje na túto výzvu konkrétnym návrhom: požičať členským štátom až 150 miliárd eur na obranné výdavky, pričom celkové náklady by sa mali vyšplhať na 650 miliárd.
Volkswagen, ako jeden z najväčších svetových výrobcov áut, vidí v tejto novej situácii príležitosť. Oliver Blume, generálny riaditeľ koncernu, vyjadril podporu investíciám do posilnenia obranyschopnosti Nemecka a celej Európy. Podľa jeho slov je toto „absolútne oprávnené“ a v prípade potreby by koncern zvážil využitie svojich výrobných kapacít na produkciu vojenských vozidiel. „Máme skúsenosti a sme ochotní prísť s radami. V súčasnosti je všetko otvorené,“ dodal Blume.
Volkswagen v ťažkostiach, ale nové možnosti na obzore
Koncern Volkswagen sa aktuálne nachádza v jednej z najväčších kríz vo svojej histórii. Okrem problémov so stratou trhu v Rusku a Číne čelí aj dopadom aféry Dieselgate, ktorá automobilku stála miliardy dolárov. Okrem toho sa rozbieha projekt batériovej gigafactory Northvolt, na ktorý Volkswagen investoval nemalé peniaze, avšak tento projekt zatiaľ neprináša želané výsledky. Volkswagen tak musí hľadať nové možnosti na stabilizáciu svojich financií, a niektorí odborníci tvrdia, že vojenské kontrakty by mohli byť práve tým, čo firmu opäť postaví na nohy.
V prípade, že by sa automobilka rozhodla pre produkciu vojenských vozidiel, mohla by využívať existujúce výrobné kapacity, ktoré sú po pandemickom poklese dopytu po automobiloch nevyužité. Navyše, výroba pre armádu by mohla poskytnúť finančnú injekciu, ktorá by automobilke pomohla prekonať ťažké obdobie.
Rivalita medzi automobilkami: Kto sa uchádza o zbrojenie?
Volkswagen nie je jedinou automobilkou, ktorá sa bude uchádzať o vojenské kontrakty. Väčšina výrobcov áut dnes čelí podobným problémom a po poklese predajov počas pandémie majú voľné kapacity. Spolu s Volkswagenom sa tak môžeme dočkať aj ďalších automobiliek, ktoré sa pokúsia preorientovať svoje výrobné procesy na produkciu vojenských vozidiel.
Zbrojenie ako záchrana automobiliek?
Ak Volkswagen skutočne vsadí na vojenské kontrakty, môže to znamenať zaujímavú zmenu v dynamike automobilového priemyslu. Nie je to len otázka oživenia finančnej situácie samotného koncernu, ale aj o zmene v širších geopolitických vzťahoch a priemyselných trendoch. Zostáva však otázne, ako by tento krok ovplyvnil imidž automobilky, ktorá je známa svojimi ekologickými iniciatívami.
Môžeme teda byť svedkami novej fázy v histórii Volkswagen a ďalších automobiliek, ktoré sa rozhodnú podnikať v oblasti zbrojenia, aby sa vyrovnali s výzvami moderného hospodárstva.