Protesty proti rozširovaniu prístavov prvýkrát vypukli v roku 2018 a prerušovane pokračovali v priebehu rokov. Situácia sa opäť vyostrila v septembri, keď federálna vláda začala proces udeľovania environmentálneho povolenia projektu, čím sa pripravila pôda pre začatie prác na rozširovaní.
Odborníci varujú, že chystané rozširovanie prístavu môže mať zničujúce následky pre ekológiu regiónu. Východné pobrežie Indie – a najmä pobrežie Tamil Nadu – nemá geografickú krajinu vhodnú na výstavbu prístavov, nehovoriac o expanzii, tvrdí profesor hydrogeológie na Indickom technologickom inštitúte (IIT) Madras Ilango Lakshmanan.
„Narušilo by to topografiu pobrežia a viedlo by to k väčšej morskej erózii,“ dodal.
Hovorca Adani Ports tvrdenie odmietol a uviedol, že morská erózia v regióne nemôže súvisieť len s výstavbou prístavu. „Štáty ako Gujarat a Maharashtra, ktoré disponujú niektorými z hlavných prístavov, majú v porovnaní s východným pobrežím nižšiu mieru morskej erózie,“ uviedol.
Niektorí odborníci tiež tvrdia, že plán expanzie by sa nemal úplne zamietnuť, pretože by prospel ekonomike štátu a priniesol viac zamestnanosti. „Prístav Kattupalli čelil stratám a začal dosahovať zisky až po prevzatí Adani. Rozšírenie by prinieslo viac lodí, čo zase zvýši jeho ekonomický rozsah,“ povedal bývalý prezident Hindustanskej obchodnej komory Valliappan Nagappan. „Fima však musí zabezpečiť, aby boli miestni obyvatelia dobre odškodnení a ak je to potrebné, správne presídlení bez akéhokoľvek dopadu na ich živobytie.“
Demonštranti však tvrdia, že nie sú presvedčení: „Sme pripravení čeliť čomukoľvek v našom boji proti projektu. Naše živobytie by malo byť chránené za každú cenu,“ povedala Vijaya, rybárka z Pulicatu.
„Nedovolíme im zobrať našu pôdu.“