fbpx

Meškanie vlakov na Slovensku sa znížilo. Čo stojí za najčastejšími príčinami?

Ilustračná fotografia (Zdroj: TASR)

Podľa dát Železníc Slovenskej republiky, ktoré spracoval Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií Slovenskej republiky, došlo na Slovensku k výraznému zníženiu priemerného meškanie vlakov pri medzikvartálnom porovnaní až o približne 18 %.

Priamo o meškaniach vlakoch národného dopravcu vypovedajú informácie o plnení grafikonu vlakovej dopravy, informuje Železničná spoločnosť Slovensko. Na základe údajov od začiatku roka Železničná spoločnosť dosiahla výrazné zlepšenia v porovnaní s rovnakým obdobím v predchádzajúcom roku. Podielové plnenie (teda len za ZSSK) grafikonu v období január až jún 2024 dosiahlo priemerne 98,34 %, čo je citeľne lepšie ako v roku 2023 (97,69 %) a spĺňa objednávateľom prípustný limit meškania na úrovni minimálne 97,5 %.

„V Železničnej spoločnosti Slovensko sme sa od začiatku roka výrazne zamerali na plynulosť dopravy. Ide najmä o investície do nových vlakov a moderných technológií. Do prevádzky sme zaviedli nové vozidlá s modernými bezpečnostnými systémami, ako sú jednotky KISS a Panter, ktoré umožňujú rýchlejšiu jazdu a znižujú pravdepodobnosť meškania. Moderné technológie sme implementovali aj do ďalších vlakov, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť a rýchlosť vlakových spojov,“ hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Napriek tomuto úspechu sa v letnom období môže situácia meniť. Leto je špecifické napríklad pre zvýšený počet prác na tratiach, rekonštrukcii tratí, či porúch v súvislosti s nevyspytateľným počasím (dažďu a vetru). Tieto problémy sa netýkajú len slovenských železníc, ale aj zahraničných železníc, ktoré môžu prenášať meškania na slovenské územie.

Toto sú najčastejšie dôvody, ktoré spôsobujú obmedzenie jazdy vlakov a následné meškanie:

Čakanie na prípoje a zmenené poradie (zmenený sled) vlakov

Niekedy vlak musí čakať na iné vlakové spoje ovplyvnené mimoriadnosťou, aby zabezpečil prestup cestujúcich. Toto čakanie môže spôsobiť meškanie a na mnohých traťových úsekoch dokáže citeľne ovplyvniť viaceré spoje. Uvedené situácie sú citlivo posudzované na strane dopravcu aj správcu dopravnej cesty.

Oprava, údržba a rekonštrukcia železničnej trate

Plánované výluky zo strany manažéra železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky sú nevyhnutné pre pravidelnú údržbu a komplexnú rekonštrukciu železničných tratí. Počas týchto prác môže dôjsť k zmene odchodových a príchodových časov, prípadne k zrušeniu niektorých vlakov bez náhrady.

Technické problémy na trati

Nečakané technické problémy, ako napríklad spadnuté troleje alebo poruchy zabezpečovacích a signalizačných zariadení, môžu spôsobiť nezjazdnosť trate. Tieto situácie môžu viesť k výrazným meškaniam alebo úplnému zrušeniu vlakov, keďže sa čaká na opravu alebo odstránenie technického problému.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie