McDonald’s a Starbucks doplatili na vojnu v Gaze

Reklama
McDonald’s a Starbucks tvrdia, že bojkoty kvôli izraelskej vojne v Gaze poškodili predaj ich produktov. Zdroj: X/Khalid Bin Waleed

„V každej krajine, kde pôsobíme, vrátane moslimských krajín, je McDonald’s hrdo zastúpený miestnymi vlastníkmi, ktorí neúnavne pracujú a podporujú svoje komunity a zároveň zamestnávajú tisíce svojich spoluobčanov,“ dodáva s tým, že práve tento systém je princípom úspechu značky.

Spoločnosť McDonald’s sa totiž spolieha na nezávislých podnikateľov, ktorí vlastnia a prevádzkujú väčšinu z viac ako 40 000 reštaurácií po celom svete. Približne 10 percent z nich sa podľa The Wall Street Journal nachádza na Blízkom východe. Kým vojna trvá, neočakáva šéf výrazné zlepšenie.

„Najväčšie obavy máme z dopadov vojny na stálosť príjmov. Vyzerá to, že tento problém bude pretrvávať aj po budúcom štvrťroku alebo možno aj po dvoch,“ uviedol pre denník The Guardian Brian Mulberry, manažér klientskeho portfólia spoločnosti Zacks Investment Management, ktorá drží akcie McDonald’s.

Kritika Starbucks sa, na rozdiel od McDonald’s, prejavila aj v USA. Reťazec kaviarní sa stal terčom bojkotu po tom, čo odborová organizácia Starbucks Workers United, ktorá zastupuje stovky kaviarní tohto reťazca, vyjadrila podporu Palestínčanom. To viedlo k mnohým obvineniam, že spoločnosť podporuje teroristické hnutie Hamas. Starbucks sa však od príspevku, ktorý odbory neskôr zmazali, dištancoval a zažaloval Workers United za porušenie práv k ochrannej známke. To viedlo mnoho ľudí k dojmu, že si spoločnosť jednoznačne zvolila stranu, ktorú v konflikte podporuje, a rozhodli sa k bojkotu a vandalizmu.

Podľa Narasimhana ide o dezinterpretáciu. „V mnohých našich pobočkách došlo k vandalizmu. Vidíme, že protestujúci sú ovplyvnení skreslením toho, čo zastupujeme, na sociálnych sieťach. Spolupracujeme s miestnymi úradmi, aby sme zaistili bezpečnosť našich partnerov a zákazníkov. Nič nie je dôležitejšie. Náš postoj je jasný. Stojíme za ľudskosťou,“ napísal v liste zamestnancom.

Útoky na pobočky aj výzvy na bojkot sa dopĺňajú s krokmi hnutia BDS (Boycott, Divestment, Sanctions), ktoré protestuje proti izraelským vojenským akciám na palestínskych územiach tým, že sa zameriavajú na podniky a inštitúcie obvinené z podpory porušovania práv Palestínčanov. Apely k bojkotu oboch reťazcov sa šíria prevažne na sociálnych sieťach, prevažne na X a TikToku. Okrem Starbucks a McDonald’s im čelia aj pizzeria Domino’s Pizza, Papa John’s, Burger King, ale aj Coca-Cola a Pizza Hut.

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie