fbpx

McDonald’s a Starbucks doplatili na vojnu v Gaze

McDonald’s a Starbucks tvrdia, že bojkoty kvôli izraelskej vojne v Gaze poškodili predaj ich produktov. Zdroj: X/Khalid Bin Waleed

Jedny z najväčších svetových reštauračných reťazcov, McDonald’s a Starbucks, zaznamenali koncom roka pokles tržieb a odliv zákazníkov. Dôvodom je bojkot zo strany niektorých podporcov Palestíny, ktorým vadí postoj firiem k Izraelu.

Vojna na Blízkom východe trápi gigantov fastfoodového priemyslu, konkrétne McDonald’s a Starbucks. V poslednom štvrťroku minulého roka sa im totiž nedarilo tak, ako očakávali, a v niektorých oblastiach sveta im klesli zisky alebo nedosiahli svoje stanovené ciele. Za problémy podľa nich stojí dezinformácia a bojkot ich podnikov, ku ktorému na sociálnych sieťach vyzývajú podporcovia Palestíny.

Pre McDonald’s predstavuje tento pokles vôbec prvý prepad tržieb za posledné štyri roky. A so zlým kvartálom prichádza aj prepad akcií. Potom, čo spoločnosť oznámila, že k poklesu tržieb vo štvrtom štvrťroku prispelo spomalenie predaja na Blízkom východe, jej v pondelok klesli akcie o takmer štyri percentá.

Akcie Starbucks od utorka, keď spoločnosť oznámila, že vojna znížila jej tržby, klesli o zhruba dve percentá, uvádza americký kanál CNBC. Podľa riaditeľa spoločnosti Laxmana Narasimhana príjmy spoločnosti predstavovali za štvrtý štvrťrok 9,43 miliardy dolárov (8, 76 miliardy eur) oproti očakávaným 9,59 miliardy dolárov (8, 91 miliardy eur). Nesplnenie cieľa dáva za vinu mylným dojmom, ktoré si ľudia vytvorili o postoji spoločnosti k vojne. Verní zákazníci podľa Narasimhana pri Starbuckse stoja, o tie príležitostné ale prichádza.

Prečo podporovatelia Palestíny bojkotujú reťazce

Hlasy na bojkot McDonald’s sa začali ozývať krátko po útoku členov hnutia Hamas na Izrael v októbri minulého roka. Po začiatku vojny rozdali tamojšie pobočky reťazca izraelským vojakom tisíce obedov zadarmo. S tým nesúhlasili niektorí zákazníci predovšetkým v moslimských krajinách, ako je Kuvajt a Pakistan, ale aj vo Francúzsku, kde žije najväčšia európska moslimská populácia. Odvtedy vyzývajú k bojkotu franšízy a niektorí dokonca k útokom na prevádzky, ktoré odvtedy čelia vandalizmu.

V divízii McDonald’s, ktorá zahŕňa pobočky na Blízkom východe, v Číne a Indii, kvôli bojkotu predstavoval rast predaja v štvrtom štvrťroku 2023 iba 0,7 percenta, zatiaľ čo reťazec počítal s rastom 5,5 percenta.

„Uvedomujem si, že niekoľko trhov na Blízkom východe a niektoré trhy mimo tohto regiónu zažívajú značný vplyv na podnikanie v dôsledku vojny a spojených dezinformácií, ktoré ovplyvňujú značky, ako je McDonald’s. To je skľučujúce a nepodložené,“ vyjadril sa k situácii na sieti LinkedIn riaditeľ spoločnosti Chris Kempczinski.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie