Priemerný vek vozidiel na Slovensku je 15 rokov. Veľa vodičov už neplatí havarijné poistenie a pri poškodení svojho vozidla sa spolieha na autodiely z vrakovísk alebo starších áut. Táto prax by sa však mohla čoskoro stať minulosťou, a to vďaka návrhom Európskej komisie.
Súčiastky z vrakovísk môžu zmiznúť
Pre mnohé autoservisy sú vrakoviská zdrojom cenných dielov, ktoré sa už nové nepredávajú, alebo sú na trhu extrémne drahé. Ako upozornili tvnoviny.sk: „Majitelia starších áut si môžu objednať súčiastky, ktoré už nové nie sú dostupné. Často ide o zánovné diely, vďaka ktorým možno opraviť aj viac ako 20-ročné autá.“
Európska komisia však navrhuje, aby sa tento biznis s vrakmi a ich rozoberaním zastavil. Ak je vozidlo považované za neopraviteľné, majiteľ by ho podľa pripravovaného návrhu musel odovzdať spracovateľskému závodu na recykláciu.
„Týmto krokom by sa prispelo k ochrane životného prostredia,“ uviedla hovorkyňa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, Ingrid Ludviková, pre tvnoviny.sk.
Táto zmena by však mohla výrazne zaťažiť rozpočet mnohých majiteľov starších áut. Okrem toho, že by boli nútení nakupovať nové a drahé diely, niektoré komponenty by sa mohli stať úplne nedostupnými.
Aká je situácia?
Podľa súčasnej legislatívy sa vozidlo po vyradení z evidencie na dopravnom inšpektoráte stáva nebezpečným odpadom, ktorý musí byť odovzdaný autorizovanému spracovateľovi. Vozidlo musí byť odovzdané kompletné, vrátane všetkých súčastí, ako sú batérie.
Niektorí vodiči sa snažia vyradené vozidlá rozpredať na súčiastky ešte pred ich oficiálnym vyradením z evidencie. Ak sa im to podarí, musia zaplatiť poplatok 500 eur ako príspevok do environmentálneho fondu za vyradenie vozidla, ktoré už fyzicky neexistuje.
Spracovatelia vozidiel pritom často čelia vysokým nákladom. Hoci z niektorých častí áut dokážu získať hodnotné suroviny, musia sa zaoberať aj likvidáciou nebezpečných látok, ako sú motorové oleje, chemikálie či brzdové kvapaliny.
Návrh Európskej komisie: koniec starých súčiastok
Európska komisia plánuje zaviesť nové pravidlá, ktoré by zabezpečili, že vyradené vozidlá by museli ísť priamo k autorizovaným spracovateľom, čím by sa zamedzilo ich rozpredaju na súčiastky.
„Hlavným cieľom návrhu je zlepšiť nakladanie s poškodenými a neopraviteľnými vozidlami, aby sa minimalizovalo znečistenie životného prostredia a plytvanie vzácnymi surovinami,“ vysvetlila Ludviková.
Hoci vodiči ekologické spracovanie vozidiel podporujú, obávajú sa, že tento návrh znemožní prístup k dielom, ktoré by mohli pomôcť pri opravách starších áut. Návrh je však zatiaľ len vo fáze príprav a jeho finálna podoba ešte nie je jasná.