Nákup lístkov na vystúpenie obľúbenej kapely často sprevádzajú minúty stresu, či sa nám ich podarí zakúpiť, a v neposlednom rade preťažené siete predajných stránok. Následne sa však rozmáha biznis s opätovným predajom už vypredaných vstupeniek za premrštené sumy.
Britská rocková skupina Coldplay sa chystá na budúci rok odohrať tri vystúpenia svojho svetového turné Music of the Spheres v indickom Bombaji.
Aj keď lístky boli beznádejne vypredané do niekoľkých minút, dostupné sú opäť. Kapela nepridala ďalšie vstupenky, ale rozmohol sa predaj na rôznych platformách, kde ich nájdete za astronomické sumy.
Vstupenky sa začali predávať minulú nedeľu a ich cena sa pohybovala od 26 do 130 eur. Viac ako 10 miliónov ľudí súťažilo o kúpu približne 180 000 lístkov, píše BBC.
Fanúšikovia sa sťažovali na niekoľkohodinové online rady a pády stránok, no mnohí tiež tvrdili, že predaje boli zmanipulované, keďže predajcovia začali predávať lístky za päťnásobok ceny – v niektorých prípadoch dokonca až za takmer 10-tisíc eur.
Začiatkom septembra sa niečo podobné stalo so vstupenkami na koncert Oasis v Spojenom kráľovstve, kde si predajcovia účtovali viac ako 420 eur za vstupenky, ktoré stáli 160 eur.
Popri cenách lístkov na turné Coldplay však viac vyniknú vstupenky napríklad na Madonnu, ktorá si za VIP lístok na turné Celebration účtuje takmer 1 600 eur. Na koncerty Beyoncé fanúšikovia „vysolili“ za najlepšie lístky takmer 2 900 eur. A to hovoríme o cenách na oficiálnych stránkach, nie pofidérnych predajoch.
Tieto udalosti podnietili diskusiu o rozkrádanie lístkov v Indii, kde ľudia používajú roboty alebo automatizačné nástroje na obchádzanie radov a nákup viacerých lístkov na predaj na platformách ďalšieho predaja. Fanúšikovia sa pýtajú, či oficiálna stránka podnikla adekvátne kroky, aby tomu zabránila, alebo sa rozhodla pozrieť inou cestou.
BMS poprela akékoľvek spojenie s predajcami a vyzvala fanúšikov, aby sa vyhýbali lístkom z „neautorizovaných zdrojov“, pretože by mohli byť falošné, ale to nezabránilo ľuďom v prehliadaní podozrivých stránok.
Medzi šťastlivcami, ktorým sa podarilo kúpiť lístky na oficiálnej stránke, bol aj jeden indický grafický dizajnér. Kúpil si štyri lístky za 69 eur.
Odvtedy ho oslovujú ľudia, ktorí sú ochotní zaplatiť za lístok až 640 eur. „Keby som chcel, mohol by som predať všetky lístky a pozrieť si koncert v Južnej Kórei [nadchádzajúca destinácia Coldplay na turné]. Suma pokryje moje cestovné náklady a budem môcť zažiť nové mesto,“ hovorí.
Zatiaľ čo nafúknuté ceny vstupeniek na Coldplay sú šokujúce, obrovský dopyt po lístkoch na vystúpenie populárnych medzinárodných umelcov nie je nezvyčajný. V skutočnosti živá hudba v Indii za posledných pár rokov rastie míľovými krokmi.
Lídri hitparád ako Ed Sheeran, Alan Walker a Dua Lipa vystúpili v Indii v nedávnej minulosti a poslední dvaja menovaní sa chystajú vystúpiť aj tento rok.
„Podobne ako v iných odvetviach, aj India je prekvitajúcim trhom pre hudobný biznis. Je tu obrovská demografická skupina, ktorá je mladá a má peniaze na míňanie. Každý chce kúsok koláča,“ hovorí Brian Tellis, veterán v hudobnom biznise a jeden zo zakladateľov hudobného festivalu Mahindra Blues.