Japonské úrady v stredu uviedli, že lietadlo Airbus A350 spoločnosti Japan Airlines s 379 ľuďmi na palube, ktoré sa v utorok na tokijskom letisku zrazilo s lietadlom pobrežnej stráže, dostalo od riadenia letovej prevádzky povolenie na pristátie. Menšie lietadlo bolo ale podľa záznamov komunikácie s riadiacou vežou vyzvané, aby so svojím štartom počkalo. Nehodu v ňom neprežilo päť ľudí.
Nehodu vyšetruje japonský dopravný úrad a oddelené vyšetrovanie vedie aj japonská polícia. Okolo incidentu panuje stále množstvo nejasností, vrátane toho, ako sa oba stroje ocitli na rovnakej ranveji.
Kapitán lietadla pobrežnej stráže, ktorý zrážku prežil, tvrdí, že aj jeho stroju bol prístup na ranvej povolený.
Dopravný úrad pri vyšetrovaní spolupracuje s agentúrami vo Francúzsku, kde sa lietadlá Airbus vyrábajú, as Britániou, kde boli vyrobené jeho dva motory Rolls-Royce, povedali agentúre Reuters ľudia oboznámení s prípadom.
Šesť vyšetrovateľov japonského úradu pre bezpečnosť dopravy v stredu preskúmalo trosky lietadiel na ranveji a chystá sa vypočuť pilotov oboch strojov, ale aj predstaviteľov leteckej spoločnosti, pobrežnej stráže aj zamestnancov riadenia letovej prevádzky.
Z ťažko zničeného lietadla pobrežnej stráže pracovníci úradu vyzdvihli záznamník rozhovorov v pilotnej kabíne.
Tokijská polícia vyšetruje, či k obetiam a zraneniam neviedla profesijnú nedbalosť, napísala agentúra Reuters s odvolaním sa na japonské médiá.
Nehoda sa stala v utorok večer miestneho času (dopoludnia SEČ) na letisku Haneda, krátko po pristátí lietadla spoločnosti Japan Airlines. Airbus A350 začal po zrážke horieť, všetkých cestujúcich aj členov posádky sa ale podarilo evakuovať.
Päť obetí pochádza zo šesťčlennej posádky lietadla Bombardier Dash-8 pobrežnej stráže, ktorý sa chystal dopraviť pomoc ľuďom postihnutým pondelkovým ničivým zemetrasením na japonskom polostrove Noto.
Leteckí experti ocenili evakuáciu 379 ľudí z Airbusu A350, ktorého vnútorné priestory zaplnil v dôsledku požiaru dym. Cestujúci a posádka sa z lietadla dostali po spustenej evakuačnej šmykľavke, celá akcia bola dokončená za 20 minút.
Odborníci oceňujú aj konštrukciu Airbusu A350, pri výrobe ktorého bol použitý kompozitný materiál z uhlíkových vlákien, ktorý dokázal ochrániť ľudí na palube pred plameňmi po dostatočne dlhú dobu, píše agentúra AP.
Tri zo štyroch električiek na letisku Haneda boli v utorok večer znovu sprevádzkované, nehoda ale spôsobila zrušenie asi stovky letov.