Lietadlá poháňané výkalmi: Sú letecké palivá vyrobené z odpadových vôd budúcnosťou?

Reklama
Na archívnej snímke z 20. mája 2020 lietadlá spoločnosti Spirit Airlines stoja na odbavovacej ploche medzinárodného letiska v Orlande. Šesťročný chlapec sa chystal na vianočné prázdniny sám navštíviť svoju babku na juhozápade amerického štátu Florida. Vo Filadelfii ho však nasadili na zlé lietadlo, ktorým odletel do mesta Orlando, 260 kilometrov od plánovanej destinácie. Letecká spoločnosť sa za omyl ospravedlnila. Zdroj: FOTO TASR/AP

Spracovanie výkalov

Na premenu ľudského odpadu na použiteľné palivo používa spoločnosť Firefly metódu nazývanú hydrotermálne skvapalňovanie, ktorá je vhodná pre mokrý odpad. Kombináciou vysokého tlaku a tepla premieňa odpadové vody na biouhlie bohatý na uhlík (prášok, ktorý sa dá použiť ako hnojivo pre plodiny) a surový olej.

Výroba sa zatiaľ uskutočňuje v malom meradle v laboratóriu. Prvé výsledky sú však sľubné, pričom nezávislá analýza výskumníkov z univerzít v EÚ a USA zistila, že je takmer identický so štandardným fosílnym leteckým palivom. Podľa analýzy životného cyklu, ktorú vykonala Cranfieldská univerzita v Spojenom kráľovstve, má tiež o 90 % nižšiu uhlíkovú stopu ako štandardné letecké palivo.

Spoločnosť Firefly chce v nasledujúcich rokoch rozšíriť výrobu. Spoločnosť očakáva, že tento rok predloží žiadosť o proces kvalifikácie paliva v normalizačnom orgáne ASTM International. Potom začne budovať spracovateľské zariadenie v Spojenom kráľovstve, ktoré, ako dúfa spoločnosť Hygate, bude v prevádzke pred rokom 2030 a bude schopné spracovať 100 000 ton biosurovej ropy ročne – alebo vyrobiť približne 40 miliónov litrov SAF. Pre predstavu, podľa spoločnosti Hygate by to stačilo na 800 letov z Londýna do New Yorku. Dodáva, že by bol drahší ako bežný petrolej používaný lietadlami, ale jeho výroba by bola lacnejšia ako výroba iných biopalív.

Získavanie odpadových vôd by podľa neho malo byť jednoduché a dodáva, že spoločnosť Firefly už rokuje s viacerými britskými vodárenskými spoločnosťami. Pripúšťa však, že financovanie spracovateľských zariadení by mohlo byť náročné. „Ide o veľké infraštruktúrne projekty, ktoré potrebujú peniaze, aby sa skutočne zrealizovali,“ hovorí. Spoločnosť zatiaľ získala od vlády Spojeného kráľovstva grant na výskum vo výške 2 miliónov libier (takmer 2,5 milióna eur) a investíciu vo výške 5 miliónov libier (takmer 6 miliónov eur) od európskej leteckej spoločnosti Wizz Air.

Množstvo odpadových vôd sa však nedá zvýšiť. Spoločnosť Hygate odhaduje, že ak by sa všetok použiteľný odpad z kanalizácie v Spojenom kráľovstve použil na výrobu leteckého paliva, stále by pokryl len 5 % dopytu Spojeného kráľovstva po leteckom palive. Preto by sa musel používať spolu s inými surovinami SAF, ako je napríklad repkový olej.

V správe Kráľovskej spoločnosti z roku 2023 o riešeniach v oblasti čistej nulovej spotreby v letectve sa uvádza, že „rozsah a dostupnosť surovín“ je pre biopalivá obmedzením a že výroba dostatočného množstva surovín na pokrytie dopytu po leteckom palive v Spojenom kráľovstve by si vyžadovala viac ako polovicu poľnohospodárskej pôdy v krajine.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie