fbpx

Lietadlá poháňané výkalmi: Sú letecké palivá vyrobené z odpadových vôd budúcnosťou?

Na archívnej snímke z 20. mája 2020 lietadlá spoločnosti Spirit Airlines stoja na odbavovacej ploche medzinárodného letiska v Orlande. Šesťročný chlapec sa chystal na vianočné prázdniny sám navštíviť svoju babku na juhozápade amerického štátu Florida. Vo Filadelfii ho však nasadili na zlé lietadlo, ktorým odletel do mesta Orlando, 260 kilometrov od plánovanej destinácie. Letecká spoločnosť sa za omyl ospravedlnila. Zdroj: FOTO TASR/AP

V pretekoch o alternatívne, udržateľné palivá pre lietadlá sú niektoré spoločnosti kreatívne. O lietadlách poháňaných kuchynským olejom sme už počuli, ale čo tak letecké palivo vyrobené výhradne z ľudských výkalov? Firefly Green Fuels, letecká spoločnosť so sídlom v Gloucestershire v Spojenom kráľovstve, vytvorila práve takéto lietadlo – a nie je prekvapením, že vyhliadka na lietadlá poháňané výkalmi priťahuje pozornosť.

Hoci udržateľné letecké palivo (SAF) nie je novinkou, myšlienka využitia odpadových vôd – hojného a nevyhnutného odpadu – je novinkou. Mohla by to byť naozaj budúcnosť leteckej dopravy?

Komerčná letecká doprava produkuje približne 2,5 % celosvetových emisií uhlíka, čím prispieva k zmene klímy. V súčasnosti usiluje o zníženie vplyvu tohto odvetvia, pričom sa vyvíjajú lietadlá na elektrický a vodíkový pohon. Táto technológia je však ešte ďaleko od pohonu diaľkových osobných letov. Namiesto toho sa odvetvie snaží využívať SAF – Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) odhaduje, že by mohlo prispieť až k 65 % zníženiu emisií potrebných na to, aby letectvo v roku 2050 dosiahlo nulové emisie.

SAF horí ako bežné letecké palivo a počas letu lietadla produkuje rovnaké množstvo emisií, ale počas celého výrobného cyklu má nižšiu uhlíkovú stopu, pretože sa zvyčajne vyrába z rastlín, ktoré počas života absorbovali oxid uhličitý z atmosféry. Alebo v prípade odpadových vôd sa vyrába z rastlín a iných potravín, ktoré ľudia zjedli a prešli tráviacou sústavou. Tento absorbovaný oxid uhličitý sa pri spaľovaní SAF uvoľňuje späť do atmosféry, zatiaľ čo pri spaľovaní leteckého paliva vyrobeného z fosílnych palív sa uvoľňuje oxid uhličitý, ktorý bol uzavretý.

Doteraz boli odpadové vody nevyužitým zdrojom, pokiaľ ide o SAF, ale James Hygate, generálny riaditeľ spoločnosti Firefly, si myslí, že ide o nevyužitú príležitosť. „Je jej veľa, je všade na svete a v súčasnosti pre ňu nie je žiadne dobré využitie, čo z nej robí materiál s veľmi nízkou hodnotou,“ hovorí pre CNN.

Preto sa spoločnosť, ktorá vznikla odčlenením od spoločnosti Green Fuels, ktorá od začiatku roka 2000 vyvíja nízkouhlíkové palivá vrátane bionafty z repkového oleja pre osobné a nákladné vozidlá, zamerala na palivo pre lietadlá – na hovienka.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie