fbpx

Z Frankfurtu do Sydney za štyri hodiny: Budúcnosťou ekologického lietania je kuchynský olej, solárna energia aj vodík

Na snímkach lietadlá. Zdroj: X/designboom, Angarali Muhendis

Najrýchlejším a najbezpečnejším druhom dopravy je lietadlo. Lenže tento dopravný prostriedok drží prvenstvo aj v inej a nelichotivej štatistike, keďže nie je len bezpečný, ale aj neekologický. Zdá sa ale, že budúcnosť leteckej dopravy kráča v ústrety ekologickosti.

Pri prelete zanecháva lietadlo na oblohe dva biele pruhy. Nie, nejde o chemtrails ani o nijakú inú neznámu pliagu. Meteorológia označuje tieto pásy za oblaky zvané cirrus, v preklade prameň vlasov. Túto závojovú oblačnosť tvoria maličké kryštály ľadu, ktoré vznikajú pri spaľovaní leteckého paliva. Práve tento proces možno označiť za toxický voči životnému prostrediu.

Pohonné látky totiž tvoria najmä uhľovodíky, ktoré sa pri horení premieňajú na oxid uhličitý a vodík v podobe vodných pár. Keďže tieto plyny vypúšťajú lietadlá vo výške asi desať kilometrov nad zemou, kde je teplota približne na úrovni -60 stupňov Celzia, vodné pary okamžite skondenzujú a desublimáciou vytvoria malé kryštáliky ľadu. Tieto pary reagujú s ostatnými vodnými parami v atmosfére za vhodných podmienok, a to najmä večer a v noci.

Problémom pre ekológiu však nepredstavujú vodné pary, ale oxid uhličitý vylučovaný spolu s nimi. Ten ostáva v atmosfére dlhodobo, čím prispieva ku klimatickým zmenám. V posledné roky vedci pracujú na riešení, ako by mohol letecký priemysel vypúšťať menej CO2 do atmosféry – a tu do hry vstupujú formy udržateľného leteckého paliva (SAF).

Vysokú latku nastavil Boeing 787 koncom novembra, kedy z londýnskeho letiska Heathrow preletel až do New Yorku na palive, ktorého hlavnými zložkami bol kuchynský olej, poľnohospodársky odpadu a ďalšie rastlinné materiály. Takéto palivo je označené ako SAF a v porovnaní s tradičnými fosílnymi palivami znižuje emisie až o 70 %.

Vyrába sa väčšinou z rastlinných olejov, odpadových látok a lipidov, takže na svoje si príde aj obehová ekonomika, pre ktorú neexistuje žiaden odpad, ale len ďalší vstup.

Hoci SAF vyzerá sľubne, v súčasnosti sa jeho výroba ani zďaleka nepribližuje k rozsahu, aby sa letecká doprava razom stala uhlíkovo neutrálnou. Existujú však prvé snahy o zavedenia tohto paliva do bežnej praxe, napríklad Spojené kráľovstvo plánuje uzákoniť reguláciu, ktorá by leteckým spoločnostiam prikazovala lietať s podielom 10 % udržateľného leteckého paliva.

V hre sú aj solárne lietadlá

Fajnšmekri lietadiel tiež iste zachytili koncepčné lietadlo Falcon Solar s futuristickým dizajnom pripomínajúcim dravého vtáka. Ako možno vyčítať z názvu, lietadlo využíva na svoj pohon energiu zo slnka. Jeho žiarenie zachytávajú solárne panely rozprestierajúce sa od jedného krídla po druhé, čím pokrývajú veľkú plochu lietadla.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie