Z Košíc do Bratislavy za menej ako hodinu? Čoskoro to môže byť realita. Vláda totiž plánuje obnoviť jedinú vnútroštátnu leteckú linku na území Slovenska, ktorá nefunguje už viac ako šesť rokov. Štátnu kasu by však tento rýchly spoj mal stáť státisíce eur, ale premiér hovorí, že sa čaká už len na rozhodnutie z Bruselu.
Trasu dlhú vyše 400 kilometrov prejdete aktuálne vlakom či autobusom približne za päť hodín. Pre absenciu diaľnice z Bratislavy do Košíc, ktorú politici Slovákom sľubujú už viac ako 20 rokov, bolo najrýchlejším spôsobom, ako prekonať túto vzdialenosť, použitie leteckej prepravy.
Posledné lietadlo na linke Praha – Bratislava – Košice, ktorú prevádzkovali České aerolinky, odletelo v januári 2019. Cena spiatočnej letenky sa pohybovala v rozmedzí od 100 do 200 eur a let trval približne 55 minút. V silných dňoch pritom lietadlá premávali dvakrát denne, informuje o tom portál ekonomika.pravda.sk.
Zaujímavosťou je, že predstavitelia vlády túto tému otvárajú v čase blížiaceho sa významného výročia pre Letisko Košice. Takmer presne pred 100 rokmi, 5. mája 1924, totiž na letisku na východe Slovenska pristálo prvé komerčné lietadlo. To rovnako letelo z Prahy cez Bratislavu až do Košíc.
To, že vnútroštátna linka spájajúca hlavné mesto a „metropolu východu“ nefunguje už niekoľko rokov, si opäť začínajú všímať aj politici. „Považujeme za zvláštne, že nie sme schopní dostať sa do štandardného pravidelného leteckého prepojenia medzi týmito dvoma mestami,“ podotkol nedávno premiér Fico. Predseda vlády okrem toho v tejto súvislosti zdôraznil, že je všetko pripravené a „čakáme už len na odpoveď z Bruselu“.
Vláda chce usporiadať súťaž, do ktorej by sa mohli zapojiť jednotlivé letecké spoločnosti, ktoré budú mať o prevádzku linky záujem. Víťazná spoločnosť by mala dostať finančnú dotáciu vo výške 200-tisíc eur ročne a výraznú zľavu z letiskových poplatkov. Podľa Fica musí z Bruselu zaznieť, či je takáto forma štátnej pomoci povolená. Premiér tiež zdôraznil, že je potrebné aby projekt podporoval štát, pretože by „to inak neprežilo“.
Podľa košického letiska by tento projekt mal byť rentabilný. „Sme veľmi otvorení týmto diskusiám. Sme presvedčení o tom, že dopyt by bol obrovský a potenciál tejto linky je ohromný,“ povedal pred časom pre televíziu Markíza manažér Letiska Košice Juraj Toth.
Opačný názor má však ekonóm Martin Hudcovský z Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorý sa pred niekoľkými rokmi podieľal na analýze zriadenia národného leteckého dopravcu.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)