Po niekoľkoročnej prestávke sa zdá, že na trase medzi Bratislavou a Košicami sa opäť obnoví vnútroštátna letecká linka. Podľa najnovších informácií by sa lety mali začať už v marci 2025. Ministerstvo dopravy získalo súhlas od Európskej komisie, čo znamená, že projekt je zelenou pre štart. Minister dopravy oznámil, že v súčasnosti prebiehajú rokovania o výbere vhodného prepravcu, ktorý sa postará o prevádzku tejto linky.
Minister dopravy Jozef Ráž predstavil ambiciózny plán, ktorý by mal nahradiť zrušené IC vlaky a zlepšiť prepojenie medzi Bratislavou a Košicami už od začiatku roka 2024. Informuje Plus JEDEN DEŇ.
Podľa nových informácií by sa však vnútroštátna letecká linka medzi týmito dvoma mestami mala začať prevádzkovať až pred Veľkou nocou 2025. Ministerstvo dopravy totiž získalo povolenie od Európskej komisie a začalo hľadať vhodného prepravcu na zabezpečenie pravidelných letov.
Cena za letenku
Spoje by mali premávať každý pondelok, stredu a piatok v dopoludňajších a večerných hodinách, s dodatočnou nedeľnou večernou linkou. Minister vyhlásil tender, v ktorom bude najväčší dôraz kladený na cenovú efektívnosť a zabezpečenie pravidelných letov za najnižšiu cenu. Cena jednosmernej letenky, ktorá nezahŕňa batožinu, by mala byť 80 eur, s batožinou 90 eur, pričom cena obojsmernej letenky bude 130 eur, respektíve 145 eur s batožinou. Tento systém má zaručiť čo najnižšiu požiadavku na doplácanie prevádzky zo strany štátu.
Minister sa však vyjadril, že náklady na dotovanie leteckej linky nie sú zahrnuté v rozpočte na rok 2025 a tieto náklady sa budú vyúčtovávať až v roku 2026. Aj napriek tomu, že projekt štátneho prepojenia medzi Bratislavou a Košicami znie ambiciózne, minister Ráž nie je znepokojený záujmom zo strany leteckých spoločností.
Niektoré spoločnosti už prejavili predbežný záujem o tento projekt
Vzdialenosť medzi Bratislavou a Košicami je iba 312 kilometrov vzdušnou čiarou a letecké spojenie by malo umožniť cestu trvajúcu menej než hodinu. Avšak, treba rátať s dopravou na letisko a s bezpečnostnými procedúrami, ktoré by pred odletom museli byť vykonané. Pre ministra dopravy je minimálnou kapacitou na tento typ spojenia 40 pasažierov.
Ružový obraz o tejto leteckej linke však nenachádza priazeň u všetkých občanov.
Podľa prieskumu verejnej mienky, ktorý uskutočnila agentúra SCIO, až 40,4 % respondentov považuje tento projekt za zbytočné plytvanie verejnými financiami a nezodpovedný krok v oblasti ochrany životného prostredia. Kým niektorí sa prikláňajú k myšlienke leteckého spojenia, je tu i značná časť verejnosti, ktorá by preferovala jeho realizáciu súkromným sektorom bez zapojenia štátu do financovania.