Klientske centrá zažívajú pred dovolenkovou sezónou obrovský nápor žiadostí o vydanie nových dokladov. Jedinou istotou pre dovolenkárov je príplatok za prednostné vybavenie.
Pani Andrea si pred dvoma mesiacmi išla do klientskeho centra vybaviť pas, ten mala mať vydaný do 30 dní, informuje portál noviny.sk. „Po mesiaci som sa prišla spýtať, v akom je to štádiu a naozaj, sú predlžované lehoty aj o dva mesiace. Po dvoch týždňoch po nejakej urgencii mi to už konečne vybavili,“ opísala svoju skúsenosť Andrea, žiadateľka o vydanie cestovného pasu.
Do 30 dní žiadal vydať cestovný pas aj ďalší manželský pár. Dostali ho ale o 3 týždne neskôr. „V podstate dovolenku nám to obmedzilo jedine v tom, že sme si nevedeli objednať nejaký letecký zájazd, kde sme potrebovali zadať už číslo pasu, takže preto sme vlastne museli čakať,“ priblížili.
Klientske centrá po celom Slovensku evidujú od začiatku roka až doteraz viac ako 340-tisíc žiadostí o vydanie cestovného pasu. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o takmer 100-percentný nárast.
Stoja za tým najmä zvýšené správne poplatky, ku ktorým došlo 1. apríla. „Z toho dôvodu tie prvé tri mesiace si mnoho ľudí požiadalo o vydanie pasu, aj keď nemuselo. A to z toho dôvodu, aby ušetrili finančné prostriedky,“ vysvetlil Matej Neumann, hovorca Ministerstva vnútra SR.
Štandardná lehota na vydanie cestovného pasu je 30 dní. V prípade, že sa blíži koniec časovej lehoty a nový pas nebol stále vydaný, rezort vnútra odporúča kontaktovať pracovisko, na ktorom bola žiadosť podávaná. Ak ani do 30 dní pas občan nedostane, má nárok na vrátenie peňazí. „V tomto prípade to funguje tak, že pri vydaní cestovného dokladu si pracovníci vezmú číslo účtu od občana a ten správny poplatok je vrátený na účet,“ priblížil Neumann.
Horší scenár nastáva v prípade, že v cestovnej kancelárii už máme zaplatenú a objednanú dovolenku, no stále nemáme cestovný pas. Odborník z oblasti cestovného ruchu varuje, že takéto prípady nie sú kryté poistením, dovolenka by tak zákazníkovi prepadla.
„No je to problém, pretože v takom prípade nie je možné stornovať zájazd bez storno poplatkov, pretože nedodanie pasov nie je nejakým spôsobom kryté ani poistením,“ vysvetlil Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr. Dobrou správou ale je, že do dnešného dňa sa vraj cestovným kanceláriám neozvali žiadni klienti, ktorí by zo spomínaného dôvodu museli zrušiť zájazd.
PS: Môže za to vláda
Opozičné hnutie Progresívne Slovensko (PS) upozorňuje na meškanie pri vydávaní pasov. Považuje to za zlyhanie ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka (Hlas-SD). Za hnutie to skonštatoval poslanec Národnej rady (NR) SR Ján Hargaš (PS) s tým, že v omeškaní je viac ako 14.000 pasov.
„Vláda tento problém sama spôsobila, keď zásadne navýšila poplatky za vydávanie dokladov. Nepredvídali, že ľudia budú chcieť využiť nižšie sadzby a nepripravili sa na to. Dnes absolútne nezvládajú nápor žiadostí a v omeškaní je k 21. júnu až 14.549 pasov,“ poznamenal na utorkovej tlačovej konferencii.
Hargaš skritizoval, že ministerstvo situáciu so zvyšovaním poplatkov podcenilo. Vyčíta, že nenavýšili kapacity, aby stihli nápor spracovať. „Na manažérske zlyhanie ministra sa, navyše, poskladáme my všetci, pretože poplatok za omeškané pasy sa vracia,“ dodal. Vyzval Šutaja Eštoka, aby vysvetlil príčiny krízy a predstavil jej riešenie.