Zákazníci by mali darčeky objednávať s dostatočnou časovou rezervou, aby ich kuriéri doručili ešte do Vianoc a vy ste si ich mohli umiestniť pod vianočný stromček.
Objednávanie darčekov cez internet naberá v posledných rokoch na obrátkach a tento rok nie je u Slovákov výnimkou. Mnohí preferujú doručenie zásielky do výdajného boxu. S rastúcim náporom rátali kuriérske spoločnosti, a preto sa niektoré uchýlili k ráznemu kroku.
Individuálny prístup
Zákazníci by mali darčeky objednávať s dostatočnou časovou rezervou, aby ich kuriéri doručili ešte do Vianoc a vy ste si ich mohli umiestniť pod vianočný stromček.
V nadväznosti na stúpajúcu popularitu výdajných boxov niektoré kuriérske spoločnosti skrátili lehotu, počas ktorej je možné vybrať zásielku z boxu, informujú tvnoviny.sk.
Jednou z nich je aj Alza, ktorá robí individuálne opatrenia v závislosti od vyťaženosti. „Ku každému Alzaboxu pristupujeme individuálne a podľa jeho vyťaženosti upravujeme dobu na vyzdvihnutie zásielok,“ uviedla PR manažérka spoločnosti Eliška Čeřovská.
Takýto krok prekvapil jedného zo zákazníkov, ktorý si kratšiu lehotu zažil na vlastnej koži. „Objednal som si tovar z Alzy, ktorý mi prišiel do boxu ešte v ten deň, no zarazila ma informácia, že si ho musím vyzdvihnúť do 24 hodín,“ tvrdí.
Skrátenie doby prevzatia zásielok
V aktuálnom predvianočnom období nejde o ojedinelý prípad, hoci bežná doba pre uloženie balíka v boxe sú dva dni od jeho doručenia a možná býva aj lehota predĺženia.
„Vianočná úložná doba v Alzaboxoch môže byť o niečo kratšia ako obvykle. Zákazník má aktuálne na vyzdvihnutie svojej objednávky minimálne jeden deň od doručenia,“ dodala Čeřovská.
Opatrenia na zamedzenie preplnených boxov zrealizovala aj Slovenská pošta. „Slovenská pošta počas vianočnej prevádzky skrátila dobu uloženia zásielok v BalíkoBOXoch z 3 dní na 2 dni. Ak si dovtedy zákazník zásielku neprevezme z BalíkoBOxu, zásielka sa presunie na priradenú poštu, kde si ju môže vyzdvihnúť,“ povedal hovorca Martin Guzi.
Hektické vianočné obdobie
Ďalšie dve kuriérske spoločnosti zatiaľ nepristúpili k zmene lehôt pri výdajných boxoch, ale upriamili pozornosť na výdajné miesta. V prípade Packety si zákazníci musia prevziať zásielku namiesto siedmich do štyroch dní, s možnosťou predĺženia o dva dni.
„V prípade našich Z-BOXov sme k žiadnej úprave pristúpiť nemuseli. Prakticky všetky sú pre zákazníkov dostupné 24/7 a štatistiky ukazujú, že veľká väčšina zákazníkov si zásielky z nich vyberie do 24 hodín, odkedy ich na doručenie upozorníme notifikáciou,“ povedal výkonný riaditeľ Packety Alexander Jančo.
Na zmeny len pri miestach vydávania zásielok sa zamerala aj spoločnosť SPS. „Skrátila sa úložná lehota v prípade Balíkovo obchodných prevádzok – zo 7 dní na 5,“ znie v stanovisku SPS.
Jediný hráč na trhu, ktorý nezaviedol žiadne úpravy v lehotách, je GLS. „Spoločnosť GLS Slovakia si uvedomuje dôležitosť flexibility a pohodlia pre svojich zákazníkov, najmä počas hektického vianočného obdobia. Počas tohto obdobia nemeníme a neskracujeme štandardnú dobu na vyzdvihnutie balíkov v GLS Balíkomatoch,“ dodala na záver.
Obzvlášť v období zvýšenej frekvencie nákupov môžu hroziť aj nájazdy zlodejov, ktorí vykradnú doručovacie boxy. Podobný incident sa odohral na niekoľkých miestach v susednom Česku.