Kľúčovým problémom je, kam a odkiaľ cestujúci cestovali – pravidlá sa líšia medzi USA a EÚ, čo sa týka dostupnej kompenzácie. Tiež bude nejasné, na koho sa cestujúci obrátia so svojimi nárokmi.
Aj keď by sa refundácie mali v prvom rade žiadať od samotných leteckých spoločností, letecké spoločnosti – ako upozornila spotrebiteľská advokátska skupina Which? – môžu argumentovať, že nie sú povinné platiť kompenzácie za oneskorené alebo zrušené lety, pretože tieto boli spôsobené „mimoriadnymi okolnosťami“.
To môže nechať niektorých cestujúcich, ktorí si letenky rezervovali kreditnou kartou, spoliehať sa na to, či majú ochranu nákladov na vrátenie. Očakávať sa tiež dajú spory o tom, či mali cestujúci s cestovným poistením krytie za narušenie cestovania – čo všetky takéto poistky nemajú.
Poisťovne samy utrpeli niektoré z najväčších poklesov cien akcií v dôsledku výpadku. Medzi najväčšie poklesy v rámci FTSE-100 včera patrili Beazley, poisťovňa Lloyd’s of London, ktorá poskytuje poistenie proti prerušeniu podnikania a kybernetickým útokom. Klesli aj akcie jeho kolegu Hiscox. Napriek tomu skúsenosť spoločnosti Hiscox počas pandémie – keď bola kritizovaná malými podnikmi, najmä v sektore pohostinstva, za nevyplácanie niektorých poistiek za prerušenie podnikania – je návodom na to, čo sa môže stať tu.
Hiscox a niektorí jeho kolegovia argumentovali, že formulácia týchto poistiek ich nezaväzuje k vyplateniu.
Aj keď bolo dosiahnuté dohodnuté vyrovnanie pod záštitou súdov a Úradu pre finančné správanie, niektoré podniky zostali bez peňazí. Bolo by prekvapujúce, keby sa poisťovne z tejto epizódy nepoučili a neprepracovali formulácie poistiek.
Takže vôbec nie je isté, že straty spôsobené touto udalosťou sú poistené. Kde sú, pravdepodobne budú kryté kybernetickou politikou, ktorá konkrétne pokrýva stratu príjmu z dôvodu prerušenia služby tretej strany.
Formulácia môže tiež konkrétne odkazovať na zlovestný útok na poskytovateľa softvérových alebo IT služieb a tiež na dobu, počas ktorej bol systém mimo prevádzky. Mnohé takéto poistky kryjú straty len po tom, čo bol systém mimo prevádzky medzi 6 až 12 hodinami.
Kompenzácia vo finančných službách
Ďalšou kľúčovou oblasťou pre kompenzáciu bude pravdepodobne sektor finančných služieb, aj keď sa zdá, že nebol príliš zasiahnutý.
Niektoré maklérske firmy po celom svete – najmä v Indii, kde boli trhy aktívne, keď došlo k výpadku – údajne čelia nárokom na kompenzáciu od klientov, ktorí utrpeli straty, pretože nemohli vystúpiť zo svojich pozícií.
Narušenie finančných trhov však bolo minimalizované, ako včera povedala klientom Jennifer McKeownová, hlavná globálna ekonómka v Capital Economics: „Tie sektory, ktoré fungujú so silnými IT podpornými systémami, budú najlepšie pripravené čeliť len menším, krátkodobým efektom. To by mohlo vysvetliť, prečo doteraz nebol na finančných trhoch veľký vplyv – všimnite si napríklad, že Londýnska burza tvrdí, že bola takmer neovplyvnená.“
(Článok pokračuje na ďalšej strane)