Stále viac svetových firiem začína spájať spoločná obava: Majú strach z klesajúceho dopytu čínskych zákazníkov a všeobecne zo spomalenia ekonomického rastu (zatiaľ) druhej najväčšej ekonomiky sveta. Zhoršený výhľad hospodárenia avizujú potravinárske firmy, technologické spoločnosti aj výrobcovia luxusného tovaru.
Pesimistické prognózy zazneli napríklad od zástupcov Starbucks, Pandory či pivovaru Carlsberg. Objavili sa pred čínskym sviatkom nového lunárneho roku, ktorý je obvykle spojený so zvýšeným míňaním.
Komentáre firiem poukazujú na problémy spôsobené tým, že čínski spotrebitelia začali šetriť. Môžu za to neisté vyhliadky v zamestnaní, najmä u mladších ľudí, alebo napríklad klesajúci akciový trh.
„Myslím, že to bude dlhá a únavná cesta,“ povedal agentúre Reuters generálny riaditeľ spoločnosti Pandora Alexander Lacik po tom, čo tržby firmy v štvrtom štvrťroku nesplnili očakávania.
„Ľudia sa ma pýtajú, prečo sa tým trápim, veď sú to len dve percentá našich príjmov. To je jeden spôsob, ako sa na to pozerať. Ale keď im potom poviete, že ide o 1,4 miliardy ľudí, že je to najväčší trh so šperkami na svete, potom to získa inú perspektívu,“ vysvetlil Lacik.
Predseda predstavenstva spoločnosti Carlsberg Jacob Aarup-Andersen uviedol, že je opatrne optimistický. Konkrétnejšej prognóze, kedy sa oživenie v Číne dostaví, sa však vyhol.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)