Obstaranie vakcín proti ochoreniu COVID-19 je netransparentné. Skonštatoval to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) na základe kontroly, ktorú vykonal. Podľa ich zistení zmluva na dodanie vakcín, uzatvorená centrálne Európskou komisiou (EK), bola výlučne výhodná len pre jednu zmluvnú stranu, a to súkromnú firmu. Okrem Slovenska mala väčšina štátov EÚ zazmluvnených taktiež oveľa viac dávok ako bolo potrebné. Informuje web NKÚ.
NKÚ upozornil aj na ďalšie nedostatky. Napríklad slovenskému ministerstvu zdravotníctva v čase pandémie chýbali postupy stratégie a nedokázalo dôsledne vyhodnotiť, aké množstvo vakcín treba zabezpečiť.
„Z viac ako 15 miliónov dávok vakcín proti ochoreniu COVID-19 obstaraných EK a následne dodaných na Slovensko bolo v rokoch 2020 až 2023 podaných len sedem miliónov, čo predstavuje iba 47 percent,“ informujú kontrolóri.
Dva milióny vakcín Slovensko darovalo zo svojich skladov iným krajinám a do konca roka 2023 exspirovalo 4,8 milióna dávok.
Účet za nákup vakcín aj s likvidáciou exspirovaných dávok predstavuje sumu viac ako 340 miliónov eur. To sú čísla z auditu Najvyššieho kontrolného úradu.
Rovnaká situácia nastala aj v ostatných členských štátoch, kde podali v priemere menej ako polovicu zakúpených dávok. V tejto súvislosti skritizovali postup Európskej komisie.
„Bolo zarážajúce a z pohľadu kontrolnej inštitúcie úplne nesprávne, že EK pristúpila na podmienky farmafiriem, do rokovaní veľmi neštandardne vstúpila šéfka Komisie a Brusel v rozpore s pravidlami transparentnosti utajil zmluvy na obstarávanie vakcín,“ hovorí predseda úradu Ľubomír Andrassy.
NKÚ nerozumie, prečo Komisia zazmluvnila vakcíny v počte viac ako päť kusov a päť záložných dávok pre všetkých obyvateľov EÚ, aj keď v tom čase neboli vakcíny určené pre deti pod 18 rokov. Postupom EK by sa mali teraz zaoberať Europarlament aj európski audítori či prokuratúra.
Chýbali postupy aj stratégie
Kontrolóri riešili aj postupy slovenského ministerstva zdravotníctva počas pandémie. Zistili, že chýbali postupy a stratégie.
„Neboli napríklad určené zodpovedné útvary a chýbal manuál pre ich riadenie v čase mimoriadnych situácií. Absentovali odborní zamestnanci v procesoch krízového riadenia a nebol vypracovaný plán obstarávania vakcín vrátane kompetencií či zodpovednosti,“ informuje úrad.
Finančné riadenie zo strany rezortu sa ukázalo ako nedostatočné, keďže absolútne chýbala povinná základná finančná kontrola pred samotným nákupom vakcín.
„Ministerstvo tiež nedisponovalo právnym znalcom na belgické právo, podľa ktorého sa táto zmluva na úrovni Komisie uzatvárala. Kontrolóri tak nezískali uistenie, či úradníci rezortu pod výrazným časovým tlakom dostatočne rozumeli zmluvným podmienkam, ktoré zaväzovali Slovensko k podpisu komplikovaných kontraktov,“ informujú kontrolóri.
Kontrolou bolo tiež zistené, že minister zdravotníctva zastupoval Slovensko pri uzatváraní medzinárodných zmlúv na obstaranie vakcín bez rozhodnutia vlády, čo bolo v rozpore s národným pandemickým plánom i ústavou.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)