Už niekoľko rokov patria chodníky aj elektrickým kolobežkám, ktoré sa stali lákavým dopravným prostriedkom. S novou zákonnou úpravou prichádza povinné poistenie, no platí len pre výkonnejšie kolobežky a viac hľadí na materiálne škody, ako na zdravotné následky kolízií s chodcami.
Podľa internetových zdrojov a štatistík sa za posledných päť rokov počet kolízií chodcov s e-kolobežkármi a cyklistami zdesaťnásobil. Najhoršia situácia je v peších zónach miest a ohrození sú najmä seniori a deti, píše portál Správy STVR.
„Moju dcéru zrazil maloletý kolobežkár na chodníku. Mala úraz kolena, z ktorého pravdepodobne bude mať jazvu, ešte stále sa jej to lieči,“ opísal otec zrazenej dcéry Miloš Beladič. „Na pešej zóne syn išiel odhodiť papierik od zmrzliny do koša a keď sa vracal, zrazil ho kuriér jednej zo spoločností, ktoré prepravujú jedlo,“ pridala sa matka zrazeného syna Miroslava Ábelová.
Pešia zóna hlavného mesta je kolobežkárov a najmä kuriérov plná. No takmer každý deň dôjde k nehode aj v niektorom z ďalších miest, napríklad v Martine aj Banskej Bystrici. Oficiálne sa pritom mnoho prípadov ani nezaznamená.
„Za tento rok evidujeme jednu dopravnú nehodu, kde bol vinníkom vodič kolobežky s pomocným motorčekom, pričom bola ľahko zranená jedna osoba. Minulý rok sme evidovali jedenásť takýchto nehôd, pričom boli ťažko zranené dve osoby a desať bolo ľahko zranených. Za rok 2022 to bolo osem takýchto nehôd, pričom bola ťažko zranená jedna osoba a sedem bolo zranených ľahko,“ priblížil hovorca Prezídia Policajného Zboru SR Roman Hájek.
„Vieme, že takéto udalosti pribúdajú a sú omnoho závažnejšie ako v minulosti,“ skonštatoval vedúci oddelenia vnútornej správy Mestskej polície v Banskej Bystrici Andrej Majling. „Úrazy nespôsobujú kolobežky samotné, ale telo prepravovanej osoby, ktoré sa pri prudkom brzdení posúva vpred. Kolízii medzi kolobežkárom a chodcom sa na chodníku preto nedá zabrániť,“ vysvetlil dopravný expert Ján Bazovský.
Podľa súčasných zákonov však na rozdiel od cyklistov kolobežkári naozaj patria na chodník. Je to totiž viac športové náčinie ako dopravný prostriedok. „Zákon o cestnej premávke jasne hovorí, kto môže používať chodník podľa definície chodca a vodiča nemotorového vozidla,“ vysvetlil policajný hovorca Hájek.
„Bicykel je v zákone definovaný ako nemotorové vozidlo. Čiže cyklista musí vždy jazdiť po ceste. Pri kolobežkách je to zložitejšie, lebo tie, ktoré nemajú veľký výkon, môžu jazdiť aj po chodníkoch, ale len rýchlosťou chôdze,“ objasnil Bazovský.
„Prevádzkovatelia a mestá tvrdia, že v peších zónach sú obmedzené rýchlosti, ale to sa nedodržiava a nepoznám elektrickú kolobežku, ktorá by šla rýchlosťou chôdze. To by musel užívateľ zísť z kolobežky. Čiže každá jedna porušuje zákon a ohrozuje chodcov,“ tvrdil Beladič.
Trendy sú však protichodné, proti veľkému rozmachu elektrických kolobežiek sa však stavajú aj prvé väčšie obmedzenia ich používania. Vo svetových metropolách už pomaly dochádza k obmedzovaniu používania kolobežiek, príkladom je Paríž, Viedeň, Melbourne či Spojené Kráľovstvo.