Kedy je vhodné prestať šoférovať? Tieto signály netreba podceňovať

Reklama
Ilustračná fotografia (Zdroj: Pixabay)

1. Ak sú diagnostikované tieto choroby

Odborníci za veľmi rizikové považujú Alzheimerovu chorobu, demenciu, parkinsona, ale aj artritídu či cukrovku liečenú inzulínom. Všetky tieto choroby sťažujú riadenie vozidla či už tým, že zhoršujú koordináciu, reflexy, pohyb, orientáciu, alebo aj sluch a úsudok. Často za to môžu aj lieky, ktoré chorí či ľudia nad 65 rokov užívajú a ktoré môžu byť  naozaj veľkým rizikom na udržanie pozornosti pri riadení.

2. Poruchy zraku

Zhoršené videnie zhoršuje pozornosť k dopravným značkám, ovplyvňuje výpočet vzdialenosti medzi autami a tiež môže viesť k prehliadnutiu chodcov. Preto sú také dôležité pravidelné kontroly u očného lekára a svoje očné problémy je potrebné riešiť a nepodceňovať ich.

3. Stres za volantom

Stres dokáže negatívne ovplyvniť sústredenie mladých ľudí, nieto ešte starších. U nich navyše hrozí aj vplyvom stresu zhoršenie ich zdravotného stavu či akútne problémy, ako je napr. infarkt či zlyhanie srdca. Veľká prevádzka, tma, dážď, dlhé cesty sú presne tie veci, ktoré zvyšujú napätie, pri ktorom telo začne vylučovať viac kortizolu – stresového hormónu.

4. Zmätok a pomalá reakcia

Ako ukázali analýzy niektorých dopravných nehôd, za niektoré z nich mohla strata reflexov, keď dotyčný miesto brzdy šliapol na plyn, bol schopný len veľmi pomalej jazdy, nebol schopný udržať vozidlo v jazdnom pruhu, príliš váhal alebo mal neadekvátnu reakciu na nečakaných chodcov či cyklistov.

5. Agresivita a náladovosť na cestách

Zostať v pokoji a udržať pozitívnu náladu v hustej premávke, s tým má problém celý rad osôb. Ak začneme pociťovať, že sme v strese z áut okolo seba či naopak, že na vás iné autá trúbia a dávajú aj inak najavo, že nereagujeme, potom treba zvážiť, či zostávať aj naďalej za volantom.

6. Roztržitosť a ospalosť

Nesústredenosť, zívanie a nutkanie zavrieť oči je presne to, čím nám telo naznačuje, že sme nebezpečenstvom pre seba i všetkých okolo. Akonáhle začneme pociťovať toto všetko už počas krátkej jazdy, je na čase skončiť s riadením.

7. Časté nehody

Boli sme v poslednej dobe účastníkom hneď niekoľkých nehôd alebo k tým nehodám takmer došlo? Potom zvážme, či to nie je varovanie, že naše konanie už nie je bezpečné.

8. Naši cestujúci cítia strach

Pokiaľ sa naši spolucestujúci počas jazdy necítia dobre, potom to rozhodne nepodceňujme. Naopak sa sami seba spýtajme, či pri šoférovaní nerobíme veci, ktoré ste predtým nerobili a teraz sa ich snažíme bagatelizovať. V reáli môže ísť o pomerne veľké nedostatky, ktoré je dobré neignorovať.

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie