Keď sa autá vymkli z reality: NAJNEMOŽNEJŠIE modely na svete

Reklama
Existuje množstvo áut, ktoré sa dajú označiť ako „najnemoznejšie“ alebo zvláštne. Zdroj: Wikimedia Commons/Whoopdedoodledee,Späth Chr.Aisano

Náročná údržba či vysoká spotreba – to je spoločná vlastnosť starých áut.

Na svete existuje niekoľko áut, ktoré svojím dizajnom, technikou alebo jednoducho svojím existovaním spadajú do kategórie „nemožné.“ Tieto vozidlá majú schopnosť spôsobiť zvedavosť, údiv, ba dokonca aj smiech. Autobild prináša niekoľko príkladov najnepravdepodobnejších áut, ktoré kedy opustili výrobné linky.

Suzuki Vitara X-90

Suzuki Vitara X-90. Zdroj: Wikimedia Commons/Interesting.cars.insta

Dvojmiestny automobil s pohonom všetkých kolies, targa strechou a výrezom. Tento model sa bezpochyby ocitol v kategórii „autá, ktoré svet nikdy nepotreboval“. Tento model bol na trhu len krátko, len jedno leto. Zostane zapísaný ako jedno z najväčších autošialenstiev v histórii, ktoré sa, našťastie, objavilo len na krátky čas.

Facel Vega HK 500

Facel Vega HK 500. Zdroj: Wikimedia Commons/nakhon100

Spojenie silného osemvalcového motora od Chrysleru s podvozkom, ktorý akoby patril do éry konských záprahov, sľubovalo problémy. A naozaj. Facel Vega HK 500 sa blíži k svojim limitom už pri tempe, ktoré len mierne prekonáva bežnú chôdzu.

Je možné, že divoké jazdné vlastnosti tohto francúzskeho kupé prispeli k tragickej nehode, pri ktorej v roku 1960 zahynul uznávaný spisovateľ a laureát Nobelovej ceny Albert Camus? Na túto otázku nemáme odpoveď. Čo však vieme, je to, že tento model je často hodnotený ako jeden z najhorších klasických áut.

AWS Shopper

AWS Shopper. Zdroj: Wikimedia Commons/Späth Chr.

AWS Shopper bolo auto, ktoré vyzeralo presne tak, ako keby ho zostavili len s pomocou kladiva, nitovačky a vŕtačky. Táto nezvyčajná konštrukcia pochádza od Waltera Schätzleho, bývalého predajcu áut značky Borgward.

Do dnešných dní zostáva záhadou, ako sa mu v rokoch 1973 až 1974 podarilo predať viac ako 1400 kusov tohto vozidla – a to priamo zo západného Berlína. Tento pojazdný „panelák“ bol pritom drahší než Volkswagen Beetle, čo ho ešte viac odlišovalo od konkurencie.

Railton F29 Claremont

William Towns veril, že model Railton F29 Claremont by predstavoval vzhľad Jaguara, ak by Sir William Lyons ešte žil. Na základe modelu XJ-S vytvoril bývalý dizajnér Aston Martinu hliníkovú karosériu, ktorá je hladká a oblá, no zároveň zbavuje športový kabriolet akéhokoľvek šarmu. V roku 1989 boli vyrobené len dva exempláre, pričom už aj to sa zdalo byť nadbytočné.

Mercedes 450 SEL 6.9

Mercedes 450 SEL 6.9. Zdroj: Wikimedia Commons/Jeremy from Sydney, Australia

Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 bol kedysi považovaný za najlepšie auto na svete. Dnes však názory na tento veľkoobjemový sedan zo 70. rokov vyzerajú inak. Zložitá technika vyvoláva pochybnosti o tom, či náklady stoja za výsledok. Napriek tomu, hydropneumatické odpruženie mu stále umožňuje konkurovať moderným športovým kombi a už vtedy bol jazdný komfort 450 SEL výnimočný.

Hlavnou prekážkou sú však ceny náhradných dielov – ak sa vôbec dajú zohnať. Napríklad nová vodná pumpa stojí 1618 eur len za montáž, a oprava vzpery, ktorá už nie je dostupná ako nový diel, dosahuje 6000 eur.

Stutz IV Porte

Stutz IV Porte. Zdroj: Wikimedia Commons/MartinHansV

Stutz IV Porte je plný výstredností: pozlátené kovania, falošné stupačky a napodobeniny bočných výfukov. Čo mohlo viesť dizajnéra Paola Martina z Pininfariny k tomu, aby vytvoril takúto extravagantnú kreáciu na kolesách?

V roku 1979 sa medzi prvých majiteľov tohto auta zaradil aj country spevák Kenny Rogers. Možno ho tento nevšedný voz inšpiroval k skladbe „You Decorated My Life“. Na to by sme sa však radšej nepýtali.

Lancia Gamma Coupé

Lancia Gamma Coupé. Zdroj: Wikimedia Commons/andreboeni

Tento model mal za úlohu spochybniť automobilové štandardy, no realita sa ukázala byť ďaleko od očakávaní. S motorom náchylným na poškodenie, problémami s mazacím systémom a nezdravým rozvodovým mechanizmom, Lancia Gamma je dokonalým príkladom technickej katastrofy, ktorá nikdy nemala byť.

Volvo 262 C

Volvo 262 C. Zdroj: Wikimedia Commons/Alexander Migl

Toto vozidlo je naozaj bizarné: zvonku sa podobá na dieselovú lokomotívu. Auto, ktoré vyzerá, ako keby bolo navrhnuté niekde na streche 80. rokov, zle skombinovalo švédsku jednoduchosť s extravagantným talianskym dizajnom. Nejde len o dizajn, ale aj o funkčnosť, ktorú jednoducho nespĺňa.

Vnútorný priestor tohto modelu pripomína skôr tmavú miestnosť z filmu než auto, ktorému by ste sa mali chcieť vyhnúť. Niet divu, že Bertone, ktorý sa podieľal iba na výrobe a nie na dizajne, sa od tohto zvláštneho kupé Volvo 262 C dištancoval.

Kombinácia švédskej strohosti a pompéznej okázalosti jednoducho nefunguje.

Princess 2200

Princess 2200. Zdroj: Wikimedia Commons/Vauxford

Ak sa britská tlač posmievala modelu Princess 2200 ako jednému z „najhorších áut“, určite na tom niečo je. Princess, so svojimi problémami s nedotáčavosťou, ktoré by mohli prinútiť každé staršie Audi zažiť závisť, predstavuje vrchol britského automobilového priemyslu zo 70. rokov. Je doslova zázrak, že tento model stále funguje.

Abarth Scorpione 1300

Abarth Scorpione 1300. Zdroj: Wikimedia Commons/Thomas Vogt

Tento automobil sa síce pýšil dizajnom, no v jeho vnútri sa nachádzala technologická katastrofa. Motor s nízkym výkonom, zlý podvozok, neschopný brzdiť a riadenie, ktoré neponúka žiadnu kontrolu. Celý projekt pôsobil ako nešťastný pokus, ktorý mal byť nápadom „kutila“.

Abarth Scorpione 1300 má tvrdé riadenie, slabé brzdy a nebezpečne nízke limity. Ľudia vyšší než 1,80 metra sa do neho sotva zmestia, a 75 koní, ktoré tento model ponúka, „nezožerie ani pizzu“.

VW Käfer 1600i

VW Käfer 1600i. Zdroj: Wikimedia Commons/Alfacevedoa

Na sklonku svojej kariéry sa Chrobák, tentoraz ako VW 1600i, dočkal moderných prvkov ako vstrekovanie paliva, katalyzátor či opierky hlavy. To z neho urobilo modernejšie auto, no nie nevyhnutne lepšie. Mexické verzie trpeli technickými problémami a začali hrdzavieť už pri vykladaní z lodí v Rotterdame. Chrobák mal svoje obdobie slávy, ale v 90. rokoch už jeho čas dávno uplynul, aj keď si to VW nechcel priznať.

Benz Patent-Motorwagen

Benz Patent-Motorwagen. Zdroj: Wikimedia Commons/Sicnag

Hoci je považovaný za prvé skutočné auto, tento model sa ukázal ako úplne nepripravený na výzvy modernej doby.

Zdroj: Wikimedia Commons/G. Franz

Hrdzavé hneď pri prvej dažďovej kvapke a nefunkčné pri vyšších teplotách, tento kočík z minulosti doslova kapituluje pred prírodnými podmienkami, ktoré budú ovplyvňovať jeho nástupcov.

Hlavným problémom je ventil, ktorý reguluje prívod čerstvého vzduchu do karburátora – ten sa nedá otvoriť dostatočne široko na to, aby sa zmes v horúcich dňoch správne zapálila. Preto motorový kočík Carla Benza začne pri teplotách nad 30 stupňov vibrovať. Ironické je, že už pri svojom vzniku auto zlyháva pred klimatickými zmenami, ktoré jeho nástupcovia neskôr ešte zhoršia.

 

 

 

 

 

 

 

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie