Častejšie sú to samoživiteľky a ženy s nižším príjmom. Vyplýva to z exkluzívneho online prieskumu Menštruačná chudoba na Slovensku* od agentúry NMS pre spoločnosť Tesco.
Z tohto dôvodu sa mnohé inštitúcie snažili bojovať za nižšiu sadzbu DPH na menštruačné výrobky, a to nielen u nás, ale aj v zahraničí.
V Českej republike je táto sadzba 21 %, čo je jedna z najvyšších v EÚ. V ďalších susedných krajinách má vyššiu sadzbu dane len Maďarsko, a to 27 %. Avšak napríklad v Poľsku je 5 %, Nemecko má 7 %, Rakúsko má 10 %, Slovinsko 9,5 %, Taliansko 4 %, Španielsko 4 % a Spojené kráľovstvo dokonca 0 %.
Nie je to len európska záležitosť – aj Vietnam má 5 %, Čína 13 % a krajiny ako Turecko, Nový Zéland, Južná Afrika a Čile majú sadzby od 15 % do 19 %.
Pokiaľ ide o úspory, mnohé organizácie odporúčajú používať menštruačný kalíšok namiesto jednorazových výrobkov. „Menštruačný kalíšok je udržateľnou alternatívou k jednorazovým menštruačným výrobkom. Aj pri intenzívnom používaní vydrží viac ako päť rokov bez toho, aby vykazoval akékoľvek zmeny. Tým sa minimalizuje odpad a náklady pri jeho používaní,“ upozorňuje dizajnérka Anna Marešová, ktorá sa dlhodobo snaží podporovať ženy v boji proti menštruačnej chudobe.