Nie u všetkých sa to stretáva s pochopením. „Ak všetci robia hudbu pre TikTok, kto potom robí hudbu pre moju generáciu? Kto robí hudbu pre mojich rovesníkov?“ pýtala sa pred dvoma rokmi v rozhovore pre Apple Music vtedy tridsaťštyriročná speváčka Adele. Hovorila však z pozície hviezdy.
Samostatní speváci či speváčky sú oproti skupine praktickejšie aj pre fungovanie hudobného priemyslu. „Ľahšie sa s nimi podpisujú zmluvy, ich propagácia je lacnejšia a nemusíte sa dohovárať so štyrmi ľuďmi, ale len s jedným,“ vymenováva výhody frontman indie rockových The Wombats Matthew Murphy.
To všetko sú zároveň dôvody, prečo aj začínajúci muzikant môže uprednostniť samostatne vyšliapanú cestu za kariérou pred spoločným skúšaním s podobnými nadšencami s gitarou. A keď to dotiahne k pozícii headlinera, nemusí sa s nikým deliť o pozornosť. „Ak ste sólový umelec, žijete a umierate so svojim osobným úspechom,“ podoktol bubeník Matt Powles z kapely Neck Deep.
Diskusiu o konci éry kapiel vyvolal už pred troma rokmi Adam Levine, frontman Maroon 5. Porovnával aktuálnu scénu s dobou v roku 2002, kedy skupina vydala debutovú nahrávku. „Je zvláštne, že keď vyšiel prvý album, boli tu ešte iné kapely,“ povedal v rozhovore pre Apple Music. „Mám pocit, že už žiadne kapely nie sú… Mám pocit, že sú vymierajúcim druhom.“
Čo sa stalo, pýtal sa The Guardian a nachádzal podobné odpovede ako neskôr iní britskí novinári: sóloví umelci sú pre labelov lacnejší a ľahšie sa s nimi spolupracuje. A zároveň technológie a sociálne siete uľahčuj úspech tých, ktorí skladajú či nahrávajú hudbu sami. Izolované tvorenie doma pri počítači namiesto s kamarátmi v garáži nie je navyše nijako podivné trávenie voľného času.
„Väčšinu mladých ľudí neberie hudba kapiel v tradičnom slova zmysle – chlapci s gitarami. A to sa odráža v počte streamov, ktorých sa také kapely dočkajú. To má potom vplyv na to, čo talentovaní mladí hudobníci ďalej tvoria. Ak vyrastali s kamarátmi posadnutými rapom, je pravdepodobnejšie, že začnú tvoriť rapovú hudbu,“ zhrnul Ben Mortimer z Polydor Records.
Sociálne siete tak v ceste za popularitou čím ďalej tým viac suplujú vplyv MTV, talentových súťaží alebo hudobných magazínov. A záujem o vzťahové drámy v kapele, ako napríklad počas Beatles, v čase rôznych reality show tiež majú konkurenciu. Dostatočne „klikacie“ titulky zaistia koniec koncov aj hádky medzi samostatne vstupujúcimi celebritami.
Podobné úvahy platia pre Britániu či Spojené štáty. Prípadné „vymieranie“ kapiel nie je na programe pre K-pop a ázijský trh. Avšak podľa The Guardian ani v Európe a Amerike nie je nič stratené, naznačený trend pokojne môžu zvrátiť noví Beatles.