Kapely sa môžu stať vymierajúcim druhom. Comeback Oasis vyniesol vlnu otázok

Reklama
Ilustračná fotografia (Zdroj:X/Liam Gallagher/Wiki)

Ohlásený comeback kapely Oasis po pätnástich rokoch vzbudil záujem už nedúfajúcich fanúšikov aj hudobných publicistov. Britpopoví navrátilci pravdepodobne bez problémov vypredajú koncerty, ale nie sú len exponáty jednej končiacej éry? V poslednom čase sa totiž vynára otázka, či už kapely nevychádzajú z módy.

V minuloročnom britskom rebríčku singlov sa do prvej stovky dostali iba štyri nové piesne nahrané kapelami, všíma si BBC. K otázke o súmraku hudobných skupín britský denník vedie aj skutočnosť, že zatiaľ čo pred dekádou ich boli plné festivalové line-upy, napríklad na tohtoročnom Glastonbury, ktorý je medzi festivalmi pojmom, boli jedinou hlavnou hviezdou Coldplay.

„Kapely sú umierajúcou časťou hudobného priemyslu,“ vyhlásil gitarista Sam Bowden z waleskej pop-punkovej skupiny Neck Deep v rozhlasovom programe BBC Newsbeat. Podľa neho je pre skupiny ťažké preraziť a momentálna situácia je „finančne drví,“ píše portál ČT 24. Rovnako ako v iných oblastiach, aj v tej hudobnej sa zdražuje, takže rastú náklady od obstarania nástrojov po výdavky na cesty a koncertovanie.

Navyše – aspoň v Británii – ubúda podnikov, kde mohli kapely začínať. Organizácia The Music Venue Trust (MVT), ktorá má za cieľ podporu lokálnych hudobných podnikov, uviedla, že vlani 125 takýchto podnikov prestalo organizovať koncerty, pričom polovica z nich kvôli vysokým účtom zavrela úplne.

Snahám organizácie vyjadril podporu okrem iného Paul McCartney. „Bez miestnych klubov, krčiem a hudobných podnikov by moja kariéra mohla vyzerať úplne inak,“ zaspomínal na začiatky s vtedy ešte nijako slávnymi Beatles. Lenže to neexistovali laptopy a hudobný softvér.

Podobu muzikantskej scény (de) formuje vplyv sociálnych sietí. TikTok a streamovacie algoritmy nahrávajú skôr individuálnej tvorbe. A pre používateľov je skrátka jednoduchšie sledovať video so sólovým interpretom ako s kapelou, tým pádom sa aj taký klip pravdepodobnejšie stane virálnym.

To mnohí určite zvažujú v čase, keď sa TikTok môže stať výťahom k hudobnej sláve. Samé vydavateľstvá nové talenty vyhľadávajú on-line a predstava o ponuke, ktorá príde od producenta v zapadnutom klube alebo pri buskingu na námestí, sa zdá čím ďalej tým viac romantizovaná.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie