Českí a maďarskí spotrebitelia zároveň príliš neveria, že by sa ich ekonomická situácia mala v blízkej dobe výraznejšie zlepšiť. Spotrebiteľská dôvera je v týchto štátoch dlhodobo slabá. Vrásky na čele im prirábajú hlavne ceny potravín, ktoré sa blížia priemerným cenám v celej eurozóne, kde sú ale priemerné disponibilné príjmy domácností oveľa vyššie.
Oživenie spotreby až v druhej polovici roka
Český prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Tomáš Prouza agentúre Reuters povedal, že výraznejšie oživenie spotrebiteľského dopytu on sám očakáva až v druhej polovici tohto roku. „Opatrnosť pretrvá až do leta. V tom čase sa totiž domácnostiam začnú reálne mzdy po čase zvyšovať,“ povedal Prouza.
Prieskum spoločnosti Ipsos pre Generali Investments tiež ukázal, že v susednejČeskej republike snahu šetriť hlási až 85 % populácie. Ľudia aj naďalej chcú šetriť na potravinách, znižovať spotrebu energií aj vody a obmedzovať návštevy reštaurácií.
Veľa firiem ale prestáva slabý dopyt zo strany domácností zvládať. Najvýraznejší prepad tržieb zaznamenávajú hlavne predajcovia odevov a obuvi. Prieskum spoločnosti PricewaterhouseCoppers medzi maďarskými manažérmi ukázal, že medziročný nárast tržieb tento rok očakáva len polovica z viac ako 300 opýtaných spoločností. To je najhorší výsledok za posledných viac ako desať rokov.
„Skutočný spotrebiteľský boom v blízkej dobe neočakávam v žiadnej z krajín strednej a východnej Európy. Ekonomická situácia vyzerá bezútešne a pravdepodobne sa zlepší až v druhej polovici roka,“ povedal Reuters Witold Orlowski, hlavný ekonomický poradca spoločnosti PwC na území Poľska.
Poľské domácnosti sa chystajú na nárast DPH
Poľské domácnosti sa ale najskôr musia pripraviť na to, že tamojšia vláda v budúcom štvrťroku po niekoľkých rokoch opäť pristúpi k obnoveniu päťpercentnej DPH pri potravinách. To v praktickej rovine znamená, že potraviny v Poľsku najskôr o 5 percent zdražia. K tomu aj naďalej bude najskôr pretrvávať ekonomická slabosť Nemecka.
„Môžeme použiť všetky nástroje, ktoré máme k dispozícii, aby sme spotrebiteľský dopyt podporili. Nástroje fiškálnej aj menovej politiky. Pokiaľ ale spotrebitelia nebudú chcieť, tak jednoducho utrácať nebudú,“ dodal pre Reuters poľský ekonóm Pawel Ropiak zo spoločnosti BGK.