Veľa firiem prestáva slabý dopyt zo strany domácností zvládať. Najvýraznejší prepad tržieb zaznamenávajú hlavne predajcovia odevov a obuvi. Prieskum spoločnosti PricewaterhouseCoppers medzi maďarskými manažérmi ukázal, že medziročný nárast tržieb tento rok očakáva len polovica z viac ako 300 opýtaných spoločností. To je najhorší výsledok za posledných viac ako desať rokov.
„Skutočný spotrebiteľský boom v blízkej dobe neočakávam v žiadnej z krajín strednej a východnej Európy. Ekonomická situácia vyzerá bezútešne a pravdepodobne sa zlepší až v druhej polovici roka,“ povedal Reuters Witold Orlowski, hlavný ekonomický poradca spoločnosti PwC na území Poľska.
Poľské domácnosti sa chystajú na nárast DPH
Poľské domácnosti sa ale najskôr musia pripraviť na to, že tamojšia vláda v budúcom štvrťroku po niekoľkých rokoch opäť pristúpi k obnoveniu päťpercentnej DPH pri potravinách. To v praktickej rovine znamená, že potraviny v Poľsku najskôr o 5 percent zdražia. K tomu aj naďalej bude najskôr pretrvávať ekonomická slabosť Nemecka.
„Môžeme použiť všetky nástroje, ktoré máme k dispozícii, aby sme spotrebiteľský dopyt podporili. Nástroje fiškálnej aj menovej politiky. Pokiaľ ale spotrebitelia nebudú chcieť, tak jednoducho utrácať nebudú,“ dodal pre Reuters poľský ekonóm Pawel Ropiak zo spoločnosti BGK.
Slovensko je na tom biedne
Maloobchodné tržby na Slovensku vlani klesli najviac za 14 rokov. Za celý rok sa prepadli o 4,5 percenta.
Takmer v každom obchode sme počas roku 2023 nakupovali menej než predvlani. „Významne poklesli tržby veľkých supermarketov a hypermarketov – takmer o 5 percentuálnych bodov. Ich tržby boli výrazne nižšie ako v roku 2022. Podieľal sa na tom pokles špecializovaných predajní,“ priblížila pre noviny.sk Morháčová.