Jeden z najväčších E-SHOPOV s oblečením na Slovensku zápasí o PREŽITIE. Žiada o OCHRANU

Zdroj: Pixabay.com/andrespradagarcia, Pexels
Reklama

Aj keď denne vybavuje tisíce objednávok a ročne zarobí desiatky miliónov eur, dnes stojí pred najvážnejšou výzvou vo svojej histórii. Jeden z najväčších slovenských internetových predajcov oblečenia sa ocitol v situácii, keď bez zásadnej zmeny môže čoskoro skončiť. Namiesto ďalšej expanzie teraz firma dúfa, že súd schváli plán jej ozdravenia.

Firme pomáhal miliardár, dnes čaká na verdikt súdu

Spoločnosť FC ecom, prevádzkujúca známe internetové obchody Factcool a Bezvasport, sídli v Trenčíne. Ako uvádzajú regiony.sk, v minulosti do nej investoval aj miliardár Ivan Chrenko, ktorý je známy ako majiteľ developerského giganta HB Reavis. Jeho 17-miliónová investícia mala naštartovať rast firmy. Ten skutočne prišiel – tržby sa počas niekoľkých rokov vyšplhali z 30 na viac ako 80 miliónov eur ročne.

Aj napriek tomuto rastu sa spoločnosť nedokázala vyhnúť finančným stratám. Za posledné obdobie jej účtovníctvo ukázalo kumulovanú stratu presahujúcu šesť miliónov eur. V reakcii na tieto problémy požiadala FC ecom o reštrukturalizáciu, čo je právny proces určený na ozdravenie firmy pod dohľadom súdu.

Reštrukturalizácia ako záchranné koleso

Firma vidí v reštrukturalizácii šancu, ako znížiť prevádzkové náklady, prehodnotiť obchodný model a získať späť svoju ziskovosť. Aktuálne sa čaká na rozhodnutie trenčianskeho súdu, ktorý má posúdiť, či sú splnené podmienky na začatie tohto procesu. Ak súd žiadosti vyhovie, veritelia budú mať 30 dní na to, aby si uplatnili svoje pohľadávky.

V nasledujúcich týždňoch sa teda ukáže, či sa firme podarí pripraviť ozdravný plán, ktorý podporia veritelia a následne aj súd. Ak by k dohode nedošlo, spoločnosti by hrozil konkurz a prípadný rozpredaj majetku.

Prevádzka beží ďalej

Hoci sa firma nachádza v zložitom období, jej e-shopy Factcool a Bezvasport fungujú bez obmedzení. Podľa vyjadrenia komunikačného tímu nedochádza k žiadnym zmenám v doručovaní, výbere tovaru či zákazníckom servise. Cieľom spoločnosti je udržať zákaznícky komfort a dôveru aj počas reštrukturalizácie.

Denný objem objednávok v roku 2023 sa pohyboval medzi 5 až 7-tisíc, čo svedčí o silnej zákazníckej základni. Okrem Slovenska firma pôsobí v deviatich ďalších európskych krajinách vrátane Česka, Poľska, Maďarska či Rumunska.

Pandémia ako dvojsečná zbraň

Podobne ako mnohým iným e-shopom, aj Factcool pandémia priniesla nárast tržieb. V roku 2020 firma zaznamenala jediný väčší zisk – vyše 1,1 milióna eur. No už o rok neskôr sa prepadla do straty. Hoci si v roku 2022 mierne polepšila, ďalší pokles prišiel opäť v roku 2023, keď prerobila vyše štvrť milióna eur.

Zaujímavosťou je, že aj napriek ekonomickým problémom spoločnosť nefiguruje v zozname daňových dlžníkov a podľa dostupných údajov zamestnáva približne 150 ľudí.

Nie je jediná v problémoch

Factcool však nie je ojedinelý prípad. V poslednom čase požiadali o reštrukturalizáciu aj ďalšie známe e-shopy na Slovensku. Medzi nimi napríklad Andrea Shop či populárny predajca ponožiek a bielizne Dedoles. Tieto príklady poukazujú na to, že aj silní hráči v online priestore čelia novým výzvam – najmä po návrate zákazníkov do kamenných obchodov.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis