Ďalším dôvodom je, že je to podľa neho najlepšia slovenská motorka. ,,Ak Nemec prejde cestu na BMW, Angličan na Nortone, Američan na Harley-Davidson, tak Slovák musí ísť na Pionieri, lebo na Slovensku nemáme žiadnu inú motorku, ktorá by bola vyrobená na našom území a bola taká známa, dostupná a v konečnom dôsledku aj najlepšia.“
Motorku Jawa Pionier 50/21 zohnal pred rokmi v Trnave, no musel vyriešiť jej dovoz do Michaloviec. Napokon nasadol aj s motorkou na vlak z Bratislavy na východ Slovenska. Dovoz ho stál 1,50 eur. ,,Keďže ako študent mám lístok vo vlaku zadarmo, zvolil som tento spôsob. Pre motorku som kúpil lístok, ktorý pôvodne slúži pre bicykel. Našťastie mi to prešlo, sprievodca sa nad tým len pousmial,“ hovorí Michalovčan.
Nie je to Jánova prvá veľká cesta na Pionieri. Ešte počas strednej školy navštívil Škandináviu, ktorú okrem Grónska a Islandu precestoval krížom-krážom. Práve tam vznikla myšlienka vydať sa na expedíciu okolo sveta. ,,V jeden krásny večer som sedel pri západe slnka v nádhernom fjorde a povedal som si, že takých miest by mohlo byť na svete viac. A prečo ich nevidieť ešte teraz v mladom veku, keďže na Slovensku nemám žiadne záväzky a nelimituje ma ani čas.“
Kľúčové je počasie
Keď sa vrátil domov, začal plánovať a zháňať financie. Časť z nich si zarobil v Nórsku, časť má od sponzorov. Na internete si vyhľadal informácie od iných cestovateľov, trasu si naplánoval len orientačne. Ako hovorí, tá sa píše sama podľa toho, kde sú aké podmienky. ,,Pri plánovaní cesty zohrávalo veľkú úlohu najmä to, kedy a na akom mieste bude aké počasie, čiže byť v správny čas na správnom mieste je pri ceste okolo sveta kľúčové,“ hovorí Ján.
Špeciálnu prípravu pred expedíciou neabsolvoval, pripravoval sa len kondične, aby na Pionieri zvládol sedieť 12 hodín denne. Okrem toho si musel vybaviť vízum do Ruska – a od základov si postaviť motorku so všetkou batožinou.
Nejeden by pred cestou okolo sveta zaváhal, možno sa otočil a vrátil domov. Michalovčan v tom má však jasno a domov sa vrátiť neplánuje. Neodradili ho ani únava, technické problémy s motorkou či opletačky s úradníkmi.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)