Ferenc: Zatiaľ sme vyvážali do 24 štátov sveta príležitostne. V Európe to nie je problém, lebo behom pár dní príde zásielka. Mimo EÚ je už problém, ale sú aj prípady, že si objednajú z tretích krajín.
Napríklad jedna firma zo Švajčiarska na Vianoce, na Veľkú noc objedná asi 60 najväčších balení u nás pre celý manažment, lebo hovoria, že za také ceny takú čokoládu vo Švajčiarsku nedostanú. A radšej zaplatia nám, a nás to teší.
V akomkoľvek podnikaní prichádzajú aj ťažšie obdobia, cítite ich aj vy alebo čokolády sa netýka kríza?
Ferenc: Kúpia lacnejšie podľa mňa, ale v tom je slovenský klient veľmi dobrý, čo musím chváliť, že jednak dajú čokoládu ako darček, ale potom obdarujú aj samých seba, čo je veľmi dobré a vážia si to. Je to trošku drahé, ale môže si to dovoliť, môže si sám seba obdarovať a myslím, že od toho je človek šťastnejší.
Zsuzsa: A chcú kvalitu. Keď k nám niekto príde do obchodu, tak sa rozprávame aj s klientami a som veľmi rada, keď počúvam, že kupujú, možno nie tak často, ale nie je jedno, že čo kupujú. Keď niekomu dám do daru, tak platí, že môže byť krabička aj menšia, ale nech sú tam také čokolády, na ktoré môžeme byť aj my hrdí, ale aj ten, kto daruje.
Ferenc: Darovanie je jedno z najlepších…
Stačí, aby tam boli dva cukríčky a má to obrovskú hodnotu…
Ferenc: … trošku, keď je aj väčšia, to by nevadilo. V našom fókuse popri privátnych klientoch sú firemné darovania, v čom sme možno najlepší v darovaní, lebo veľmi dobre vieme personalizovať čokolády. Nie len v samotnom balení, to vie každý, ale včas, rýchlo, kvalitne a emotívne alebo podľa predstáv danej firmy.
Čo sa týka chuti, ale najmä farieb, to znamená, že celá čokoláda je stvorená a personalizovaná tak, že obdarovaný vie, od koho ju dostal. A to je o niečo lepší biznis ako privátny.
Vy to robíte skutočne premyslene. Aj vaše personalizované baličky sa stali naozaj hitom. Klienti si môžu sami nadizajnovať, či už krabičku, ale možno aj tú pralinku. Musíte ich korigovať, keď prichádzajú s možno bizarnými nápadmi?
Ferenc: Áno, naposledy sme boli na Tabac Expo, kde tie nové elektronické cigarety majú rôzne príchute. Jedna firma má 11 príchutí, ambra, bronzová, a také chute, ktoré musel som vyhľadať cez Google, že čo presne znamenajú. Chceli mať takú čokoládu na prezentovanie, že ku všetkým 11 príchutiam, 11 čokolád farebne a chuťovo ladených.
Zsuzsa: A všetko sa nedalo vyrobiť.
Vy to nájdete, prídete za Zuzanou, aby to vymyslela a vyrobila?
Ferenc: Áno.
Zsuzsa: To je podobné ako s čiernym cesnakom. Keď niekto používa nejakú príchuť na fajčenie, možno s čokoládou to nebude dobre spolupracovať. Ale vybrali sme osem príchutí, ktoré podľa mňa boli veľmi dobré a pripravili sme ich pre nich.
Ferenc: Na Tabac Expo zjedli všetko. Mali sme tam asi 1 500 kusov.
Mám pocit, že už sa ani nič nové vymyslieť nedá. Alebo dá? Kam sa ešte plánujete posúvať?
Zsuzsa: Teraz máme vianočné farby. Na Vianoce máme zvlášť kolekciu aj praliniek. vyberieme len štyri farby a štyri príchute. Každý rok máme iné. Hoci už máme farby aj v tomto roku, ale uvidíme, aké ďalšie príchute budú. Aj pri vianočných príchutiach vieme, čo chceme používať, ale aby boli nové a iné ako vlani.
Ferenc: Pomaranč, gaštany a tak ďalej.
Zsuzsa: Gaštany sú každý rok, lebo ich ľudia veľmi ľúbia, ja osobne tiež, alebo potom aj niečo s pomarančom.
Ferenc: Aj salónky. Máme ozajstné salónky ako pralinky, ktoré sa dajú jesť.
Prečo sa voláte ZAX?
Ferenc: Chceli sme meno, ktoré je zrozumiteľné, vysloviteľné v každom jazyku. Preto je X na konci, lebo X na konci vo všetkých jazykoch je X, ale keď je v strede ako v španielčine, tak je to „č“ alebo „dž“. Boli sme predtým u najlepšieho brand-ára v okolí, ale chcel veľmi veľa peňazí za brand, tak sme od toho upustili a zložil som túto ZAX značku práve ja. Najmä nás teší, že samotný brand získava takisto ocenenie v Londýne na designovej súťaži.
Na záver by som chcela, aby ste mi obaja niečo povedali k otázke, ktorá môže byť veľmi inšpiratívna pre divákov a ľudí, ktorí chcú podnikať. Čo je podľa vás najdôležitejšie, keď chcem, aby sa môj podnikateľský nápad stal úspešným? Čo potrebujem?
Ferenc: Oddanosť, vášeň a um. Nemôžem lepšie povedať. Buď ich mám, alebo vyštudujem, a taktiež aj peniaze. Dostať sa až sem bez zadnej finančnej podpory by sa nedalo. V našom prípade aj vášeň k čokoláde.
Zuzana, vy to ako vidíte, čo je najdôležitejšie podľa vás?
Zsuzsa: Veľmi to musíme chcieť a veriť tomu, čo chceme urobiť. U nás tá viera bola podľa mňa ešte väčšia, lebo my sme začali pol roka pred COVID-om a museli sme ešte na začiatku vydržať dva roky COVID-u. Potom sme išli ďalej a nemysleli sme ani raz na to, že s tým prestaneme. Verili sme tomu, že príde čas, ktorý bude už pracovať pre nás a bude to dobré, lebo chceme, aby to bolo dobré.
Máme už veľké deti, oni nám tiež verili a veľmi nás podporovali, a stále hovorili, že nemôžeme to nechať, lebo toľko vedomostí a skúseností sme tam vložili.
Ferenc: Niekedy na začiatku sme sa len tak rozprávali medzi sebou, že raz vyrobíme najlepšie čokolády na svete. A stalo sa…