Ich čokoládové pralinky „zožral“ aj Ed Sheeran, obľubujú ich aj Švajčiari. Manželia Vargovci vyrábajú najlepšie pralinky na svete (rozhovor)

Reklama
Zdroj: archív ZAX, TV Spark

Ferenc: Áno, bola jedna, čierny cesnak. Niekto nás vyhľadal, aby sme s ním robili, ale nepodalo sa a povedali sme si, že viackrát s takýmto nebudeme experimentovať.

Najviac sa dalo naučiť počas pandémie. Predtým bolo treba vycestovať do Ameriky, do Las Vegas, do čokoládovej akadémie na dva dni, a to je dosť drahá cesta. A nakoľko sa nedalo počas pandémie cestovať, práve svetoznámi majstri robili dosť dobré online kurzy.

Varilo sa doma, robili sme spolu, a vtedy to dostalo ešte väčší nádych, lebo jeden deň sa Zuzka učila od Melissy Coppel z Las Vegasu a druhý deň od Pierra Hermé z Francúzska.

Čiže Zuzana niečo vyrobí a Ferenc je hlavný ochutnávač?

Ferenc: Dáme ochutnať aj ostatným, ale hlavný ochutnávač je Zuzka. A potom sa snažíme to predať, takže riešime balenie, aké farby použijeme, a taktiež marketing.

Vy to máte rozdelené, že Zuzana sa stará o výrobu, je tou umelkyňou, ktorá všetko tvorí, a Ferenc sa stará o biznis, lebo bez neho by sme o tom vôbec nevedeli. Vy ste spomínali, že vaše pralinky sú medzinárodne oceňované, len za rok 2023 máte päť ocenení, najlepšia pralinka na svete je vaša pralinka za rok 2022. Ako to prebieha na súťažiach? Zrejme tam príde veľa výrobcov čokolád z celého sveta a podľa čoho sa rozhoduje?

Ferenc: Každý rok vyhlásia súťaže. Existujú 20-, 30-, 40-ročné súťaže, najmä sú v Anglicku. Londýn je číslo jeden v súťaži čokolád, ale aj Florencia a iné. Treba sa zahlásiť, zaplatiť, a potom dostanete kódy a podľa nich pošlete jednotlivé produkty. Jedna čokoláda je označená len kódom a nie názvom výrobcu, napríklad naša ZAX z Komárna.

Následne prídu porotcovia, napríklad na Great Taste Awards, čo je jedna z najväčších gastronomických súťaží na svete, je vyše 14-tisíc vzoriek zo 150 štátov sveta. Sú rozdielne kategórie, jedna je aj kráľovská čokoláda. Ale sú svetové súťaže len na čokolády, napríklad Academy of Chocolate v Londýne, kde je 1 400 vzoriek čokolád z 80 štátov sveta, takže s nimi súťažíte a buď dostanete prvé, druhé, tretie miesto, alebo nič. Napríklad v roku 2023 sme na Academy of Chocolate poslali päť vzoriek a všetkých päť získalo ocenenia, strieborné a bronzové.

Práve štyri matche, z toho jeden matcha krém, dostali ocenenie. Aby sme urobili najlepšiu matchu na svete, pred súťažou sme išli do Londýna, do obchodu Harrods, kde je veľká čokoládová hala, že vyskúšame najlepšiu matchu na svete. Nebola ani jedna matcha. Ani v ďalších čokoládovniach sme nenašli, tak sme robili bez toho. A podarilo sa.

Kto ochutnáva na súťažiach? Kto sú tí ľudia, ktorí rozhodujú? Mne by sa páčila taká práca, že by som ochutnávala celý deň čokoládu.

Ferenc: Na Greatest Awards je okolo 570 porotcov, závisí od ročníka, sú na jednotlivých úrovniach a vyberajú. Potom zúžia výber a poslední porotcovia udeľujú ceny.

Vy ste už tak ďaleko, že ste poskytovali čokoládový servis na rôzne akcie a boli to naozaj významné akcie, napríklad majstrovstvá sveta v plávaní, súťaže Miss a možno jedna z najúspešnejších je Music Europe MTV Awards. A práve na tejto súťaži bol Ed Sheeran a veľmi mu chutila vaša najlepšia pralinka na svete, že on všetko vraj zjedol. Je to tak?

Ferenc: Áno. Nemohli sme fotiť, lebo to nebolo dovolené. Dostali sme jednu objednávku z New Yorku, nejak sme sa o to nezaujímali, ale potom predsa sme do toho išli. Povedali, že vedľa krištáľového glóbusu chcú víťazom venovať ZAX čokolády a plus vedeniu celého manažmentu Music Television Awards Europe.

Čokolády dostal každý, asi boli šťastní a druhý deň sme dostali ďakovný list z New Yorku, že ďakujú pekne a že Ed Sheeran „zožral všetko“, takto napísali po anglicky.

Mali sme aj iný príbeh, basgitarista Quincy Jones, on je jeden z najznámejších v hudobnom biznise. Zobrali mu do Hollywoodu našu čokoládu a Jones povedal, že keď sa robí taká čokoláda v Európe, on sa sem presťahuje z Hollywoodu.

Povedzme si o biznise, ktorý robíte spolu. Niekto tvorí, niekto to predáva, ale zasahujete si do práce jeden druhému? Komunikujete o tom? Hádate sa niekedy? Lebo je zaujímavé, keď partneri spolu podnikajú.

Ferenc: Aj večer sa doma hádame. (smiech)

Zsuzsa: My aj predtým sme pracovali spolu, takže sme už zvyknutí na to, akú má druhý povahu, už spolu robíme viac ako 30 rokov. Teraz to máme viac rozdelené. Ja mám toho tak veľa, že nemám čas na to, aby som sa zaoberala ešte aj s marketingom alebo predajom. Ferenc niekedy hovorí, že niektoré farby, keď sa mu nepáčia, tak mi to vyčíta, ale to nemôžem brať do úvahy.

Ferenc: Stále som hovoril, že sme mali nugátovú plnku, aj v čokoláde, ktorá taktiež získala medzinárodné ocenenie. Hovorím, nech spravíme jednu prémiovú pralinku pre mňa ako mužskú a trvalo to dva roky, a predsa sa zrodila. Teraz je takisto víťazná čokoláda, v ktorej používame skutočne najlepší nugátový krém sveta podľa mňa, som si toho vedomý, lebo sme vyskúšali všetky. Dávame ho do horkej čokolády a do toho 20 percent pražených mandlí. Ideálne by to bolo k whisky, také mužské, ale viac ju kupujú ženy ako muži.

Zsuzsa: Nugát je taký, že keď niekto myslí na nugát, tak si predstavíme niečo, čo je veľmi sladké, vysušené, ako keď kupujeme v obchode bonboniéru. Práve preto som chcela, aby náš nugát bol taký jemný krém s obsahom niečoho, čo som vtedy ešte nevedela, čo tam dáme. Keď ho niekto ochutná, bude vedieť, že je to náš nugát a ja si myslím, že sa to fakt podarilo.

Zdroj: TV Spark

Máte rozdelené, že toto sú mužské pralinky, toto ženské pralinky, lebo sa predpokladá, že niečo by mohlo viac chutiť mužom, niečo ženám, ale niekedy sa to zrejme aj mieša. Vysledovali ste už, ktoré veci viac chutia mužom a ktoré ženám?

Zsuzsa: Nie, muži veľmi ľúbia sladké veci, aj sladké pralinky, takže to nie je rozdelené. Pri nugáte sme si mysleli, že bude viac-menej pre pánov, ale v skutočnosti dámy ho takisto kupujú, hlavne, keď si chce niekto k obedu dať nejakú čokoládku, tak si myslí, že nugátová pralinka obsahuje menej kalórií ako ostatné, tak si toto kupuje.

Ale nugát bol vyrobený pre Ferenca, nie? Takto to bolo pôvodne?

Áno. (smiech)

Vy spolupracujete už dlho a hovorí sa, že nie je dobre, keď partneri pracujú spolu, lebo potom sú 24 hodín vedľa seba a že to nerobí dobre pre vzťah. Ja však cítim, že práve keď dvaja niečo spolu tvoria, tak to vzťah prehlbuje, je oveľa viac intímny, hlbší, silnejší. Mýlim sa alebo to cítite aj vy tak?

Ferenc: Je to tak. Vyskúšali sme spolupracovať už 30 rokov, a keď sa pýtajú, či sa hádame aj doma, alebo rozprávame o niečom, tak poviem, že áno. Takže niekedy problémy vnášame aj domov na jednej strane, ale na druhej strane lásku vnášame do práce, lebo aj tam ju milujem.

Hádate sa, ale to nie sú hádky, skôr diskusie o práci…

Ferenc: Silné… Niekedy…

… ale vášeň tam je, máte to v sebe a hovoríte, že aj vášeň patrí k podnikaniu.

Ferenc: V nás oboch je vášeň k čokoláde.

Zsuzsa: Výhoda je napríklad, že keď máme normálny deň, nič sa nedeje a každý si robí svoje, tak potom doma už o práci nemusíme hovoriť.

Ako je to s konkurenciou? Myslím, že na Slovensku až tak veľmi konkurenciu nemáte, ale pohybujete sa aj na medzinárodných trhoch. Na súťažiach vidíte aj svojich konkurentov, ochutnávate, poznáte ich. Cítite konkurenciu v iných krajinách?

Ferenc: Všade sú manufaktúry, buď na pralinky, alebo na čokoládu, skôr na tabuľkové čokolády. Doma je taktiež oveľa väčšia konkurencia, sú možno aj lepší ako my v tabuľkovej čokoláde, ale to je podľa mňa základná úroveň. Prémiové produkty sa všade vyrábajú, ale otázka je, či niekto sám ich robí a predáva štyri kusy.

V minulom roku sme vyhotovili 250-tisíc bonbónov, ručne maľovaných, a to hovoríme stále iba o pralinkách. My máme veľmi širokú paletu čokolád, tabuľkových čokolád, dražé, krémov, limitovaných kolekcií. Nie je to veľkovýroba, lebo spolu sme dvanásti, ale blížime sa k hranici manufakturálnosti.

Vy to všetko robíte ručne. Aký je hlbší rozdiel medzi ručnou, remeselnou výrobou čokolády a priemyselnou? Okrem toho, že sa v priemyselnej vyrába masové množstvo, skôr som myslela na iný rozdiel.

Ferenc: Jednoduchý rozdiel je, keď si dáte do úst našu pralinku, tá škrupina je milimetrová, takže sa pekne rozplýva. Pri pralinkách vyrobených manufaktúrou musíte takmer až žuvať, tá štruktúra je inakšia.

Zsuzsa: Hlavne aj plnky. Oni (priemyselná výroba, pozn. red.) si nemôžu dovoliť, aby mali také produkty, kde je doba trvanlivosti napríklad šesť týždňov. My si to môžeme dovoliť. To je aj naša nevýhoda, lebo nevieme vyvážať do zahraničia, ako by sme chceli. Pralinky sú veľmi citlivé, aj na skladovanie, aj na cestovanie.

Keď existuje veľká výroba, musia vychádzať úplne z iných faktov. Nehovorím, že je to na nižšej úrovni, hoci to je na nižšej úrovni, lebo také kvalitné suroviny nemôžu používať, lebo by nevydržali. Takže to je naša výhoda.

Ferenc: Niekedy sa pýtam našich klientov, či vedia, že ktorá je najlepšia čokoláda na svete a hovoria, že ZAX, ale to tak nie je. Najlepšia čokoláda na svete je čerstvá, lebo o to ide, aby produkt bol čerstvý na pach, chuť, balenie, lesklosť, lahodnosť, krémovosť, lebo zo dňa na deň to stále stráca. Čokoláda nie je ako víno, že dozrie po roku.

To znamená, radšej kúpiť a jesť alebo používať čerstvé čokolády, menej a kvalitné, to je naše krédo. Netlačíme na zákazníka, aby zjedol nejaké množstvá. Skúste si dať jednu čokoládu, jedny pralinky, ktoré sú tiež dobrým riešením, ale kvalitné a najmä čerstvé.

Vy zatiaľ pôsobíte na slovenskom, českom a maďarskom trhu. Plánujete sa rozšíriť aj na iné trhy, ale hovoríte, že ste limitovaní čerstvosťou, že ak by mala ísť vaša čokoláda až do New Yorku, tak by už prišla po záručnej dobe, Budete sa skôr na Európu koncentrovať?

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2 3
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie