Hranice sú dôležité. Ako si ich správne nastaviť medzi prácou a súkromím?

Ilustračná fotografia (Zdroj: FREEPIK/senivpetro)

Zhruba pred dvoma rokmi sa na sociálnych sieťach začalo hovoriť o fenoméne quiet quitting, teda takzvanej tichej výpovedi, keď síce neodchádzate zo zamestnania, ale venujete mu iba nevyhnutné minimum úsilia.

Môžeme ho však poznať v podobe príslovia „pracujem do výšky svojho platu“ prípadne „rozčuľujem sa iba do výšky svojho platu“. Pretože presne o tom tento trend je, píše portál novinky.cz. Chráni pred stresom, vyhorením a zdravotnými problémami. Dá sa totiž vnímať aj pozitívne, ako impulz na nastavenie zdravých hraníc medzi prácou a súkromím.

Väčšina z nás potrebuje zamestnanie, a to nielen ako prostriedok realizácie a naplnenia snov, ale jednoducho pre zaplatenie účtov a zabezpečenie základných potrieb. Napriek tomu nežijeme v čase, keď bolo obvyklé, že by človek pre svojho zamestnávateľa vypustil dušu. Zvlášť generácia Z si zreteľne uvedomuje nutnosť nastaviť rovnováhu medzi prácou a osobným životom.

Na trhu práce prebieha výmena schopností a času zamestnanca za plat či mzdu. A tá by mala byť férová, aj keď realita často za ideálnym stavom trochu drhne. Nastavovanie hraníc sa týka aj tých, ktorí pracujú sami na seba. A všetkých, ktorí tvrdia, že ich práca baví, a nevadí im, keď pracujú nadčas. Zdravie totiž máme všetci len jedno a čas obmedzené množstvo.

V tom, akým tempom a s akým nadšením ľudia pracujú, hrá veľkú úlohu nielen plat, ale aj pocit zmyslu. Quiet quitting sa totiž často týka tých, ktorí na svoju prácu rezignovali a robia nevyhnutné minimum bez akejkoľvek aktivity navyše. Buď preto, že sú zavalení malichernými úlohami bez skutočného významu, alebo preto, že nezdieľajú rovnakú víziu ako ich zamestnávateľ, nie sú na rovnakej vlne.

Svoju úlohu v tom samozrejme zohrávajú aj nadriadení. Snáď každý niekedy zažil pocit úplného odpojenia sa, ktorý možno viedol až k výpovedi, hoci práca sama o sebe nebola zlá a ľudia v tíme boli fajn. Len so šéfom alebo šéfkou sa jednoducho nedalo hovoriť. To sa týka prác v kancelárii, rovnako ako za priehradkou alebo v teréne. Pre zamestnávateľov je to výzva, aby nezanedbával a nepodceňoval komunikáciu. Je základom dobrých medziľudských vzťahov, teda aj tých v práci.

Takzvane sa odpojiť od práce napriek tomu nemusí znamenať, že rezignujete. Naopak to môže byť zdravé, úľavné a výhodné dokonca aj pre vášho zamestnávateľa. Na quiet quitting sa dá nazerať aj ako na odstup a nadhľad, vďaka ktorému budete pracovať efektívnejšie, presnejšie a cielenejšie. Môže vám to pomôcť zamerať sa na tie úlohy, ktoré máte skutočne v popise práce, a nezdržiavať sa zbytočnosťami.

Práca v živote nestojí nad všetkým ostatným, je vždy súčasťou celku životných priorít. Nevyčerpávajte sa viac, než je nevyhnutné, ak sa napríklad tešíte domov za rodinou alebo vás vo voľnom čase čaká nejaká obľúbená činnosť. Nerobte prácu za dvoch, keď sa zamestnávateľ snaží ušetriť po niečí výpovede. Nehrňte sa do úloh navyše len preto, že je ťažké ich odmietnuť.

Vo voľnom čase naberajte sily, venujte sa blízkym ľuďom a svojim záujmom. Odpočinutí a v dobrej kondícii sa potom do práce možno začnete zase znova tešiť.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie