Historické PREPÚŠŤANIE v bratislavskom Volkswagene. O PRÁCU môže prísť ž 700 ľudí

Zdroj: TASR/Julian Stratenschulte, Hendrik Schmidt
Reklama

Slovenská pobočka automobilového giganta Volkswagen zažíva zásadné personálne otrasy. V bratislavskom závode môže prísť o prácu až 700 ľudí. Hoci ide o veľké číslo, situácia nie je taká čierna, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Nejde totiž o hromadné prepúšťanie interných zamestnancov, ale o skončenie spolupráce s agentúrnymi pracovníkmi, ktorí v závode pôsobili formou dočasného zamestnania.

Výrobný plán sa mení, no nie kvôli americkým clám

Podľa tvnoviny.sk, automobilka zdôvodňuje zníženie počtu zamestnancov prechodom z trojzmennej prevádzky na dvojzmennú v jednej časti výroby. Tento krok bol výsledkom aktualizácie výrobných plánov, ktoré sa prispôsobujú aktuálnym požiadavkám jednotlivých automobilových značiek. Dôležité je, že k tomuto rozhodnutiu došlo ešte predtým, než Spojené štáty oznámili zavedenie nových dovozných ciel na autá z Európy. Clá teda v tomto prípade nezohrali kľúčovú úlohu.

Brigádnici môžu dostať druhú šancu

Hoci môže ísť až o stovky prepustených pracovníkov, Volkswagen nevylučuje ich prípadný návrat. Ak dôjde k predstaveniu nového modelu, ktorý si vyžiada vyšší objem výroby, opätovný prechod na trojzmennú prevádzku je možný – spolu aj s návratom agentúrnych zamestnancov.

Aj Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny potvrdilo, že situáciu neeviduje ako hromadné prepúšťanie, a teda nebola porušená legislatíva o kolektívnom prepúšťaní. Automobilka však presný počet dotknutých osôb nezverejnila, pričom sa odvolala na interný charakter informácií.

Kmeňových zamestnancov sa zmeny nedotkli

Interní pracovníci, ktorých sa prepúšťanie netýka, boli podľa všetkého presunutí na iné zmeny alebo im bola ponúknutá nová pracovná náplň v rámci závodu. Stabilitu ich pozícií potvrdzuje aj platná kolektívna zmluva, ktorá má účinnosť až do konca roka 2027. Tá zaručuje istotu pracovných miest pre zamestnancov na plný úväzok, aspoň zatiaľ.

Audi bojuje s poklesom ziskov, problémy aj v Číne

V rámci koncernu Volkswagen je najviac zasiahnutou značkou Audi, ktorej zisk v poslednom roku klesol až o tretinu. To predstavuje vážny problém, najmä ak vezmeme do úvahy, že sa ešte len očakávajú dôsledky amerických ciel. Výzvy však neprichádzajú len zo zámoria – Audi čelí aj poklesu dopytu na čínskom trhu, ktorý je pre túto značku kľúčový. S predajmi to nejde dobre ani v Európe, pričom Nemecko zaznamenalo pokles predaja o 20 %.

Aj preto koncern pristúpil k znižovaniu počtu zamestnancov v iných častiach Európy. Na rozdiel od Slovenska však išlo o interných zamestnancov, nie o brigádnikov či agentúrnych pracovníkov.

Produkcia luxusných modelov závisí aj od vývozu do USA

Bratislavský závod Volkswagenu je známy výrobou prestížnych modelov ako Audi Q7, Q8 či Porsche Cayenne. Až 16 % produkcie smerovalo minulý rok na americký trh. Hoci nové clá ešte nezačali výrazne ovplyvňovať výrobné linky, niektoré zásielky už uviazli v amerických prístavoch a čakajú na ďalší vývoj situácie.

Zatiaľ čo automobilka sa snaží adaptovať na nové podmienky, pracovné miesta agentúrnych zamestnancov ostávajú v neistote. Budúcnosť bude závisieť nielen od vývoja na svetových trhoch, ale aj od dopytu po konkrétnych modeloch, ktoré bratislavský závod vyrába.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis