Na slovenskom maloobchodnom trhu s potravinami došlo k významnej zmene. Kaufland, nemecký reťazec so 14-percentným medziročným rastom tržieb, po prvýkrát prekonal britské Tesco a stal sa dvojkou na trhu.
Tesco vlani zaznamenalo tržby vo výške 1,71 miliardy eur, čo je nárast o 5 % oproti predchádzajúcemu roku. Aj napriek výraznému rastu zisku na 82 miliónov eur, čo predstavuje 43 % medziročný skok, nedokázalo udržať krok s Kauflandom, ktorého tržby dosiahli 1,75 miliardy eur. Píše o tom forbes.sk.
Lídrom na trhu zostáva Lidl s tržbami 2,1 miliardy eur a ziskom 160 miliónov eur. Kaufland a Lidl patria do rovnakého podnikateľského impéria nemeckého miliardára Dietera Schwarza.
Slovenský trh a ďalší hráči
Tretiu priečku obsadilo Tesco, štvrtú Billa. Slovenské potravinárske reťazce ako Terno, COOP Jednota, Labaš a Koruna sa nachádzajú na ďalších miestach v rebríčku. Podľa analytika Ľubomíra Drahovského konkurencia na slovenskom trhu zostáva živá, pričom nemecké obchodné stratégie majú u slovenských zákazníkov veľký úspech.
Plány Kauflandu a legislatívne zmeny
Kaufland má na Slovensku aktuálne 81 predajní a v budúcom roku plánuje otvoriť ďalších päť až šesť prevádzok. Potravinové reťazce však čakajú legislatívne zmeny. Vláda Roberta Fica presadila zníženie DPH na potraviny z 20 % na 19 %, pričom základné potraviny, ako mlieko, mäso či med, budú zdanené len 5 %.
Premiér Fico varoval predajcov, že ak sa zníženie DPH nepremietne do cien, vláda môže pristúpiť k cenovej regulácii.
Výzvy pre predajcov v náročných podmienkach
V kombinácii s ďalšími konsolidačnými opatreniami, ako daň z transakcií a očakávaná inflácia, bude pre obchodné reťazce zložité splniť požiadavky vlády.