Francúzski zákonodarcovia zregulovali zľavové akcie pri nákupoch výrobkov osobnej potreby a tovaru do domácnosti. Zákon je v platnosti od marca tohto roku a obchodné reťazce nemôžu vybrané produkty predávať so zľavou väčšou ako 34 percent. Cieľom novej legislatívy je hlavne ochrana menších obchodníkov, ktorí si také zľavy nemôžu dovoliť.
Šampóny, toaletné papiere ani zubné pasty už Francúzi nekúpia s veľkou zľavou. Skončilo tak obdobie zľavových akcií typu „dva za cenu jedného“. S návrhom zákona pred pár mesiacmi prišiel francúzsky poslanec Descrozaille, ktorý je členom vládnucej strany prezidenta Emmanuela Macrona.
Poslanec svoj návrh vysvetľoval snahou o ochranu malých a stredných podnikov, ktoré len ťažko konkurujú nadnárodným spoločnostiam. Kvôli nižším výnosom z rozsahu si nemôžu také zľavy jednoducho dovoliť. V priebehu posledných rokov kvôli tomu prišli o mnoho zákazníkov, ktorí radšej nakupovali inde.
Aj preto sa drobní, malí a strední obchodníci vo Francúzsku dlhodobo sťažovali na nekalú konkurenciu. Počas pandémie choroby covid-19, kedy aj Francúzi bojovali s vysokou infláciou, sa tento trend navyše ešte umocnil.
Francúzi si priplatia
Januárové dáta tamojšieho statického úradu IFOP ukázali, že nákupy výrobkov pre osobnú potrebu a tovar do domácnosti aktuálne obmedzuje celkom 50 percent Francúzov. Ešte v minulom roku to pritom bolo o 16 percentuálnych bodov menej. Hlavným dôvodom je nárast cien aj slabý rast nominálnych miezd, ktorý sa do francúzskych peňaženiek negatívne prepísal.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)