FOTOGALÉRIA: Gorilám zvoní umieračik. ZSSK sa postupne lúči s legendárnymi 50-ročnými rušňami

Reklama
ZSSK sa postupne rozlúči s legendárnymi rušňami typu 350, tzv. Gorilami. Foto: ZSSK

Z koľajníc postupne zmiznú legendárne lokomotívy, ktoré slúžili úctyhodných 50 rokov. ZSSK chce výrazne modernizovať vozový park.

Nadšenci železníc budú mať hlavu v smútku. S koľajnicami sa po polstoročí slúženia postupne definitívne lúčia legendárne rušne typu 350, prezývané „Gorily“.

V pondelok sa v Rušňovom depe Bratislava hlavné symbolicky začal proces s postupným vyradením týchto ikonických lokomotív, informuje ZSSK.

Na podujatí si pripomenuli 50. výročie ich prevádzky a spomínali na ich nadčasovú históriu, v kontexte vízie modernej budúcnosti ZSSK.

„Dnes sa symbolicky začíname lúčiť s rušňami, ktoré desiatky rokov formovali obraz železničnej dopravy nielen na Slovensku. Gorily boli dlhé roky synonymom rýchlej a spoľahlivej prepravy, no nastal čas posunúť sa vpred. Tieto rušne budeme počas najbližších rokov postupne nahrádzať inými modernými vozidlami,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Galéria: ZSSK sa lúči s legendárnymi rušňami typu 350

Dodáva, že na ceste za modernizáciou Železničnej spoločnosti Slovensko je ich víziou „priniesť cestujúcim bezpečné a ekologické vlaky, ktoré spĺňajú všetky súčasné požiadavky. Rozlúčka s Gorilami je teda symbolom novej etapy. Flotila Železničnej spoločnosti Slovensko prechádza významnou obmenou, ktorá prispeje k ďalšiemu rozvoju železničnej dopravy v našej krajine.“

Pomenovanie Gorila nedostali len tak náhodou. Ich maximálna rýchlosť 160 km/h patrila vtedy k priekopníkom medzinárodnej dopravy na linke Budapešť – Bratislava – Praha a hojne sa využívali aj na vnútroštátnych vlakov kategórie InterCity na linke Bratislava – Košice.

Technické a bezpečnostné hľadisko už nedokáže viac konkurovať aktuálnym štandardom, sú náročné na údržbu a ich zastarané systémy výrazne negatívne vplývajú na ich prevádzku.

K postupnému vyraďovaniu týchto už historických vozidiel nevyhnutne smeruje k omladeniu vozidlového parku ZSSK. V rámci modernizácie si ZSSK prenajme 15 nových rušňov Siemens Vectron MS, ktoré zabezpečia vyššiu prevádzkovú spoľahlivosť, bezpečnosť a konceptom zaistia lepšiu ekologickú šetrnosť železničnej prevádzky.

Zaujímavosti o rušňoch typu 350:

výrobca: Škoda Plzeň (Československo)
rok výroby: 1973 – 1975
počet kusov: 20
trakčný systém: 25kV/50Hz, 3kV DC
rýchlosť: 160 km/h
Trvalý trakčný výkon: 4 MW

V rámci rozlúčkovej ceremónie predstavili špeciálnu zberateľskú nulovú eurobankovku s vizuálom rušňov Gorila. Dizajn navrhol grafický dizajnér a ilustrátor Adrián Ferda. Exkluzívna suvenírová bankovka sa dostane do predaja od soboty 12. októbra 2024 v rámci podujatia „Ukončenie sezóny s Gorilami“, ktoré sa bude konať v Železničnom múzeu SR – Bratislava východ.

Predaj bankovky prebehne následne na vybraných predajných miestach ZSSK v rámci Slovenska. Cena jednej nulovej bankovky bude 3 eurá.

Skutočným lákadlom podujatia bude historický parný vlak ťahaný ikonickým rušňom 555.3008 Mazutka, ktorý odvezie nadšencov na trase Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka – Železničné múzeum Bratislava východ.

Pripravená je aj mimoriadna jazda vlakom ťahaným Gorilou na trase Železničné múzeum Bratislava východ – Trnava a späť. Na pravé poludnie slávnostne odovzdajú dva rušne typu 350 na historické účely pre Železničné múzeum SR a Albatrosklub Bratislava.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie