Z koľajníc postupne zmiznú legendárne lokomotívy, ktoré slúžili úctyhodných 50 rokov. ZSSK chce výrazne modernizovať vozový park.
Nadšenci železníc budú mať hlavu v smútku. S koľajnicami sa po polstoročí slúženia postupne definitívne lúčia legendárne rušne typu 350, prezývané „Gorily“.
V pondelok sa v Rušňovom depe Bratislava hlavné symbolicky začal proces s postupným vyradením týchto ikonických lokomotív, informuje ZSSK.
Na podujatí si pripomenuli 50. výročie ich prevádzky a spomínali na ich nadčasovú históriu, v kontexte vízie modernej budúcnosti ZSSK.
„Dnes sa symbolicky začíname lúčiť s rušňami, ktoré desiatky rokov formovali obraz železničnej dopravy nielen na Slovensku. Gorily boli dlhé roky synonymom rýchlej a spoľahlivej prepravy, no nastal čas posunúť sa vpred. Tieto rušne budeme počas najbližších rokov postupne nahrádzať inými modernými vozidlami,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Galéria: ZSSK sa lúči s legendárnymi rušňami typu 350
Dodáva, že na ceste za modernizáciou Železničnej spoločnosti Slovensko je ich víziou „priniesť cestujúcim bezpečné a ekologické vlaky, ktoré spĺňajú všetky súčasné požiadavky. Rozlúčka s Gorilami je teda symbolom novej etapy. Flotila Železničnej spoločnosti Slovensko prechádza významnou obmenou, ktorá prispeje k ďalšiemu rozvoju železničnej dopravy v našej krajine.“
Pomenovanie Gorila nedostali len tak náhodou. Ich maximálna rýchlosť 160 km/h patrila vtedy k priekopníkom medzinárodnej dopravy na linke Budapešť – Bratislava – Praha a hojne sa využívali aj na vnútroštátnych vlakov kategórie InterCity na linke Bratislava – Košice.
Technické a bezpečnostné hľadisko už nedokáže viac konkurovať aktuálnym štandardom, sú náročné na údržbu a ich zastarané systémy výrazne negatívne vplývajú na ich prevádzku.
K postupnému vyraďovaniu týchto už historických vozidiel nevyhnutne smeruje k omladeniu vozidlového parku ZSSK. V rámci modernizácie si ZSSK prenajme 15 nových rušňov Siemens Vectron MS, ktoré zabezpečia vyššiu prevádzkovú spoľahlivosť, bezpečnosť a konceptom zaistia lepšiu ekologickú šetrnosť železničnej prevádzky.
Zaujímavosti o rušňoch typu 350:
výrobca: Škoda Plzeň (Československo)
rok výroby: 1973 – 1975
počet kusov: 20
trakčný systém: 25kV/50Hz, 3kV DC
rýchlosť: 160 km/h
Trvalý trakčný výkon: 4 MW
V rámci rozlúčkovej ceremónie predstavili špeciálnu zberateľskú nulovú eurobankovku s vizuálom rušňov Gorila. Dizajn navrhol grafický dizajnér a ilustrátor Adrián Ferda. Exkluzívna suvenírová bankovka sa dostane do predaja od soboty 12. októbra 2024 v rámci podujatia „Ukončenie sezóny s Gorilami“, ktoré sa bude konať v Železničnom múzeu SR – Bratislava východ.
Predaj bankovky prebehne následne na vybraných predajných miestach ZSSK v rámci Slovenska. Cena jednej nulovej bankovky bude 3 eurá.
Skutočným lákadlom podujatia bude historický parný vlak ťahaný ikonickým rušňom 555.3008 Mazutka, ktorý odvezie nadšencov na trase Bratislava hlavná stanica – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka – Železničné múzeum Bratislava východ.
Pripravená je aj mimoriadna jazda vlakom ťahaným Gorilou na trase Železničné múzeum Bratislava východ – Trnava a späť. Na pravé poludnie slávnostne odovzdajú dva rušne typu 350 na historické účely pre Železničné múzeum SR a Albatrosklub Bratislava.