Niektoré automobilky začínajú meniť stratégiu. Namiesto elektrických áut stavia aj alebo skôr na iné modely vozidiel. Prispôsobujú sa tak spomaľujúcemu sa dopytu v Európe po čisto elektrických vozidlách.
Niektoré automobilky menia stratégiu. Namiesto elektrických áut stavia skôr na hybridné modely, teda kombináciu elektrického a benzínového pohonu. Prispôsobujú sa tak spomaľujúcemu sa dopytu v Európe po čisto elektrických vozidlách.
Záujem ovplyvňujú nielen vyššia obstarávacia cena, ale kvôli drahším energiám aj prevádzkové náklady. Od nákupu nových elektromobilov vodiča odrádza aj stav verejnej siete dobíjacích staníc aj to, že niektoré modely rýchlo strácajú svoju pôvodnú hodnotu, píše ČT24.
Švédska automobilka Volvo mení plány. Od roku 2030 chcela ponúkať iba elektrické autá. V ponuke ale nakoniec ponechá aj hybridy. Ich ponuku zvýši aj kórejský Hyundai. Americké automobilky Ford Motor a General Motors zase odložili alebo zrušili výrobu nových elektromobilov. Výrobcovia tak reagujú na meniaci sa trh.
„Vidíme celosvetovo, že rast podielu elektromobilov sa spomaľuje. Výnimkou je Čína, kde je stále nárast veľmi významný, ale Amerika a Európa výrazne spomaľujú,“ poznamenal odborník na automobilový sektor poradenskej spoločnosti EY Petr Knap.
V prvých siedmich mesiacoch minulého roka v Európskej únii tvorili čisto elektrické autá asi trinásť percent všetkých nových registrácií, tento rok predstavovali v rovnakom období dvanásť a pol percenta. Naopak záujem o hybridy rastie. Ich podiel sa medziročne zvýšil o takmer štyri percentá.
„Kto víťazí, sú v tejto chvíli pohony hybridné a je dosť možné, že budúci rok by najčastejší pohon mohol byť hybrid, častejší ako spaľovací motor,“ povedal Knap.
Európske elektromobily sú pod tlakom dotovanej čínskej výroby. Brusel preto zaviedol dočasné dovozné clá vo výške desiatok percent. Definitívne o nich rozhodnú členské štáty na jeseň. Zatiaľ sa zdá, že clá podporia. Hoci niektoré krajiny, vrátane Nemecka, majú obavy z obchodnej vojny.
Práve rastúca konkurencia z Ázie tlačí aj na koncern Volkswagen. Ten minulý týždeň ohlásil, že musí viac šetriť. Nevylúčil ani uzatváranie závodov v Nemecku alebo nútené prepúšťanie.
„Vidíme, že situácia sa rýchlo mení, a do budúcnosti nemáme žiadne záruky, že Volkswagen prežije, pokiaľ rýchlo nepodnikne nové strategické kroky,“ poznamenal riaditeľ Center of Automotive Management Stefan Bratzel.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)