Európska komisia začala vyšetrovanie čínskeho internetového predajcu Temu. Má podozrenie, že nerobí dostatočné opatrenia na zabránenie predaja nelegálnych a potenciálne nebezpečných výrobkov. Tým by sa spoločnosť dopustila porušenia právnych predpisov EÚ.
Komisia to dnes oznámila vo svojej tlačovej správe. O plánovanom vyšetrení informovala agentúra Bloomberg v stredu (30.10.). „Chceme sa uistiť, že výrobky predávané na platforme Temu spĺňajú normy EÚ a neohrozujú spotrebiteľov,“ povedala komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová.
Čínsky online predajca Temu sa preslávil tým, že predáva rôzne produkty za extrémne nízke ceny. Preto Európska komisia spustila vyšetrenie, ktoré sa sústreďuje na možné porušenia pravidiel hospodárskej súťaže a na obavy z neprimeranej konkurencie, najmä pokiaľ ide o spôsob, akým Temu predáva svoje produkty v Európskej únii.
Ak sa podozrenia potvrdia, nevyhnú sa pokute
Temu je medzinárodná verzia čínskeho elektronického obroda Pinduoduo, ktorý začal svoju činnosť v roku 2015. Ponúka široký sortiment tovaru, vrátane oblečenia, hračiek, bytových dekorácií, náradia a high-tech produktov. V Európe je firma úspešná vďaka svojej stratégii veľmi nízkych cien. V septembri využívalo služby Temu v Európskej únii 92 miliónov ľudí, uviedla Európska komisia.
Komisia tiež poznamenala, že niektorí nepoctiví predajcovia, ktorých firma predtým zablokovala, sa opäť objavujú na jej platforme. Existuje aj riziko, že by sa platforma mohla stať návykovou kvôli svojim odmeňovacím programom. To by mohlo mať negatívny dopad na fyzickú a duševnú pohodu jednotlivcov, tvrdí komisia.
Európska komisia okrem iného plní v EÚ úlohu protimonopolného úradu. Podobné konanie už iniciovala proti spoločnostiam X (predtým Twitter), Tiktok a AliExpress. Veľké online platformy sú podľa DSA povinné dôrazne zasahovať proti nelegálnemu obsahu na internete.
Temu sa zaviazala úzko spolupracovať s Európskou komisiou. Spoločnosť tiež zvažuje pripojenie sa k skupine platforiem elektronického obchodu a značiek, ako sú Amazon, Alibaba, eBay či Adidas, ktoré spolupracujú na prevencii predaja falšovaných výrobkov na internete v Európe. Podľa agentúry Reuters to vyplýva z programu ich rokovania plánovaného na 11. novembra.