fbpx

EÚ víta revíziu dohody o stratégii znižovania emisií skleníkových plynov z lodí

Na snímke právnička a ekologická aktivistka Dana Mareková drží spálené počítadlo, ktoré poukazuje na vážnosť emisií skleníkových plynov a ktoré následne symbolicky odovzdali na ministerstvo životného prostredia počas brífingu klimatickej koalície pri príležitosti Svetového dňa životného prostredia na tému Plánov na znižovanie emisií skleníkových plynov pred budovou Ministerstva životného prostredia SR v Bratislave 6. júna 2022. FOTO TASR/Pavol Zachar

Európska komisia (EK) v piatok privítala dohodu, ktorú dosiahla Medzinárodná námorná organizácia (IMO) o revízii stratégie znižovania emisií skleníkových plynov z lodí z roku 2018.

Dohoda je míľnikom na zníženie uhlíkovej stopy medzinárodnej námornej dopravy a zabezpečenie toho, aby odvetvie lodnej dopravy spravodlivo prispievalo k dosiahnutiu cieľov Parížskej dohody úmerne k jeho 3-percentnému podielu na globálnych emisiách.

V revidovanej stratégii z roku 2023 sa stanovuje cieľ nulovej bilancie emisií z lodí do roku 2050 alebo „takmer do roku 2050“. Ide o výrazné zvýšenie úrovne ambícií v porovnaní so stratégiou z roku 2018, ktorej cieľom je znížiť emisie z lodí len o 50 % v rovnakom časovom horizonte.

Odsúhlasila sa aj trajektória s orientačnými kontrolnými bodmi stanovenými na zníženie emisií skleníkových plynov z lodí – s cieľom dosiahnuť 30 % v roku 2030 a 80 % v roku 2040 (zníženie o 20, respektíve 70 % v porovnaní s úrovňami z roku 2008).

V stratégii sa takisto stanovuje dôležitý cieľ aspoň 5 % (ale usilovať sa o 10 %) využívanie technológií, palív a zdrojov energie s nulovými alebo takmer nulovými emisiami skleníkových plynov do roku 2030. Tento cieľ vyšle jasný signál námornému a energetickému priemyslu a podnieti požadované investičné rozhodnutia a výber vhodných palív.

IMO dosiahla konsenzus o potrebe prijať takéto opatrenia do roku 2025 a o tom, že by mali zahŕňať normu regulujúcu postupné znižovanie intenzity emisií skleníkových plynov z lodných palív a mechanizmus stanovovania cien emisií skleníkových plynov z námornej dopravy.

Komisia víta skutočnosť, že úrovne ambícií a orientačné kontrolné body zohľadňujú emisie skleníkových plynov počas životného cyklu lodných palív s cieľom znížiť emisie v rámci hraníc energetického systému medzinárodnej lodnej dopravy, čím sa zabráni presunu emisií do iných odvetví.

Členské štáty EÚ a eurokomisia úzko spolupracovali pri dosiahnutí tejto dohody. Únia bude aj naďalej spolupracovať so zmluvnými stranami IMO s cieľom rozhodnúť o jasných a ambicióznych opatreniach do roku 2025 a aj naďalej poskytovať pomoc rozvojovým a najmenej rozvinutým krajinám.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie